Exportrådet

Svenska designföretag skall erövra Tokyo

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2003 11:22 CEST

Temat för årets upplaga av Swedish Style in Tokyo den 8-18 oktober blir "Swedish Style - the art of living". Detta speglar det stora intresse för svensk livsstil som finns i Japan och ambitionen är att presentera en mångfasetterad bild av svensk kultur och livsstil.

16 av Sveriges främsta designföretag kommer att delta i utställningen "Swedish Creative Space" under Swedish Style in Tokyo 2003. Kurator för utställningen är Carline Heiroth. Utställningen är öppen 8-12 oktober och vandrar sedan vidare till två andra platser i Tokyo.

- "Swedish Creative Space"-utställningen täcker över 500 kvadratmeter på 39:e våningen i nya Mori Tower i Roppongi Hills i Tokyo. Temat blir moderna svenska arbetsplatser och offentliga miljöer. Utställningen består av två delar, den ena är en uppvisning av ett svenskt pågående kontorsprojekt med ombyggnad av OM HEX kontor i Stockholm och den andra delen är en samlingsutställning med 18 av de främsta svenska designproducenterna, säger Caroline Heiroth, kurator för "Swedish Creative Space".

Utställningen ändrar sedan skepnad till en lekfull svensk hemutställning, "Swedish Design Jungle", på Tokyos nya designhotell CLASKA, och landar till sist på möbelmässan IPEC21 i Tokyo International Exhibition Center.

Företagen som är med i utställningen "Swedish Creative Space" är: Almedahls, Asplund, Blå Station, Bruno Mathsson Int, Cbi, David Design, Galleri Stolen/Gärsnäs, Horreds, Kasthall, Kinnasand, Källemo, Lammhults, Materia, OFFECCT, Scandinavian Modern, Swedese.

Under Swedish Style visar en rad svenska designers, konstnärer, artister och producenter upp sig i samband med en mängd evenemang runt om i Tokyo. Totalt kommer cirka 100 deltagare att medverka i ett 60-tal arrangemang på 40 platser runt om i Tokyo. Swedish Style bygger på samarbete med lokala japanska partners, och samverkan sker också med de stora evenemangen Tokyo Designers Week och Tokyo Designers Block som pågår under perioden.

- Precis som förra året har intresset varit mycket stort från svenska företag, artister och formgivare att vara med i Swedish Style och den japanska sidan tar emot dem med öppna armar! Det japanska gensvaret, inte minst i media, har under de tre senaste åren varit fantastiskt, säger Kenneth Hagås, projektledare Swedish Style in Tokyo 2003.

På Svenska ambassaden, navet i Swedish Style och skådeplatsen för många av aktiviteterna, kommer den unga designgruppen defyra att omvandla utställningshallen till en "designskärgård", komplett med ett skärgårdscafé.

- Vi ser att det har betydelse för svenska företag och entreprenörer att göra gemensam sak för att få möjlighet att synas på den japanska marknaden. Sverige sätts på kartan genom detta arrangemang och många japaner får en första kontakt med Sverige och svensk livsstil, säger Mattias Bergman, chef för Exportrådet i Japan.

Bakgrund:
Swedish Style i Tokyo initierades 1999 av Ewa Kumlin, gift med den dåvarande svenska ambassadören. Evenemanget har sedan genomförts 2001 och 2002 och sker nu för fjärde gången. Syftet med Swedish Style är att presentera svensk livsstil och kultur för den japanska publiken och samtidigt vara en plattform för de olika aktörernas satsningar i Japan. Förra året deltog 40 svenska designers, artister och företag i 35 arrangemang under 11 dagar på 20 platser runt om i Tokyo. Evenemang genomfördes inom områden som design, ergonomisk design, musik, mat, video, film och konst.

Mer information och komplett evenemangsförteckning finns på www.swedishstyle.net

För ytterligare information kontakta:
Mattias Bergman, handelssekreterare Exportrådet i Japan, +81 3 5562 5000 Kenneth Hagås, projektledare Swedish Style 2003, tel: +81 90 8806 8546 mailto:kenneth.hagas@swedishtrade.se

Caroline Heirot, kurator "Swedish Creative Space", mobil i Sverige +46 709 63 2733, mobil i Japan +81 90 5756 4147, mailto:caroline.h@sandellsandberg.se

Helena Olsson, informatör Exportrådet, 08-783 8693, 0708-81 8693

Exportrådet hjälper företag att etablera produkter, tjänster och idéer på nya marknader. Vi har över 350 anställda och kontor i 35 länder. Vi arbetar genom svenska ambassader, konsulat och handelskammare i länder där vi inte har egna kontor. Exportrådet verkar på uppdrag av näringslivet och staten. Omsättningen är cirka 425 miljoner kronor.

Detta pressmeddelande finns även på www.swedishtrade.se/pressinformation