EC Software

Svenska EC Software digitaliserar IKEA Katalogen

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2012 08:05 CEST

Nu är IKEA Katalogen 2013 här – både i tryck, på nätet och som app. En nyhet hos katalogen, som är världens största kommersiella trycksak, är interaktiva funktioner som gör mer innehåll som bilder och filmer tillgängligt. Bakom den omfattande digitala infrastrukturen står svenska IT-företaget EC Software.

Stockholm, 2012-08-23 – En av nyheterna i den tryckta katalogen, som görs i 62 versioner på 29 språk, är att vissa sidor har en symbol för smarta mobiler. Läsaren kan med sin smarta mobil eller surfplatta enkelt läsa av symbolen för att få tillgång till ytterligare innehåll, till exempel bilder, filmer, guider, intervjuer med de som har designat möblerna och annan inspiration.

Den tekniska plattformen är utvecklad av svenska EC Software, en ledande leverantör inom området Interactive Rich Media. EC Software är sedan ett antal år är leverantör till IKEA av systemlösningar och tjänster för att publicera kataloger och annat marknadsmaterial på nätet. Den skräddarsydda plattformen är kompatibel med både iOS, Android, HTML5 och Flash och gör det möjligt att publicera innehåll i flera kanaler samtidigt.

‒ En produktion av den här omfattningen har så vitt jag vet inte förekommit tidigare. Det handlar om en global lansering som omfattar ett flertal språk där innehållet ska visas i ett tiotal versioner anpassat efter olika operativsystem, mobila enheter och skärmstorlekar. Det har varit ett utmanande arbete men vi är mycket nöjda över slutresultatet, säger Ingi Mar Elvarsson, VD på EC Software.

För själva konceptet hos IKEA Katalogen 2013 står internationella reklambyrån McCann som också är huvudleverantör. EC Software har levererat den tekniska plattformen och de kundspecifika anpassningarna, vilka bland annat omfattar integrering av augmented reality-element från företaget Metaio.

För att läsa av sidor i katalogen med en smart mobil behövs appen ”IKEA Katalogen”. Appen är gratis och går att ladda ner till både iOS och Android.

För mer information kontakta:
Ingi Mar Elvarsson, VD EC Software: 0733-444 567, ingi.mar.elvarsson@ecsoftware.se

Om EC Software
EC Software är en ledande leverantör av innehållslösningar inom Interactive Rich Media. Företaget erbjuder både färdiga och skräddarsydda systemlösningar i kombination med bred kompetens inom IT, strategi- och affärsutveckling, design och projektledning. EC Software grundades 2003 och har cirka 100 medarbetare fördelade på kontor och utvecklingscenter i Sverige, Island och Indien. Bland EC Softwares svenska kunder finns bland annat Arla Foods, Biltema, Coop, DesignTorget, IKEA, Life och Oriflame. www.ecsoftware.se