SWEDEN 瑞典 EXPO 2010

Svenska Expo-paviljongen såld till kinesiska ekostaden Caofeidian

Pressmeddelande   •   Nov 20, 2010 10:59 CET

Kommittén för Sveriges deltagande i Expo 2010 har tecknat avtal med den kinesiska staden Tangshan om försäljning av den svenska paviljongen. Paviljongen ska monteras ner i Shanghai för att transporteras vidare och uppföras i ekostaden Caofeidian, nära Tangshan. CaoFeiDian International Eco-city är troligtvis det största och mest progressiva stadsutvecklingsprojektet i Kina. Totalt rör det sig om 150 kvadratkilometer.

Byggnaden planeras även fortsättningsvis kunna användas som en plattform för kontakter av olika slag mellan Sverige och Kina. Köpeskillingen är 22 miljoner CNY.

-  Vi är mycket glada över att paviljongen kommer att föras upp i ekostaden Caofeidian,  då vi redan i dag har ett bra svensk-kinesiskt samarbete som bland annat har lett till många kommersiella uppdrag åt svenska företag. I paviljongen kommer det bland annat att finnas en utställning om det svensk-kinesiska eko-stadssamarbetet, säger handelsminister Ewa Björling.

-  Den svenska paviljongen har varit en fantastisk plattform som visat sig fungera väl för olika typer av verksamhet och över 3,6 miljoner har besökt paviljongen. Jag ser fram emot att den även fortsättningsvis ska fungera som en plattform för dialog om viktiga framtidsfrågor som både Kina och Sverige möter, inte minst inom hållbar stadsutveckling och miljöteknik, säger generalkommissarie Annika Rembe.

Paviljongen kommer att placeras vid havet, mitt i det nya Bo01 inspirerade området. Den kommer att erbjuda plats åt ett antal bilaterala verksamheter. Malmö stad och Tangshans systerstadskontor planeras att ligga i paviljongen. Sino-Swedish Innovation Center ska enligt planerna lokaliseras i paviljongen. Svenska innovatörer som önskar testa innovationer i den nya och stora eko-stadsutbyggnaden kommer att ha sina kontor i byggnaden. Paviljongen kommer även att fungera som utställningslokal och ska även vara en utbildningsplats för kommunala tjänstemän inom ramen för utbildningsprogrammet TangMa.

-  Vi är mycket glada för det intresse som har visats för den svenska paviljongen. Vi tror att vi hittat en bra köpare och att paviljongen kommer att få ett bra omhändertagande i Caofeidian. Vi hoppas även att det svenska temat ”spirit of innovation” ska leva vidare genom paviljongen, säger Carl Cederschiöld ordförande i Kommittén för Sveriges deltagande i världsutställningen Expo 2010 i Shanghai.

Kortfakta om svenska deltagandet i Expo 2010:

• Antal besökare i svenska paviljongens utställning: 3.600.000
  • Antal besökare till Expo 2010: 73.082.000
  • Ungefärligt antal barn som lekte vid Villa Villekulla utanför svenska paviljongen: 230.000
  • Antal dagar som VIP-aktiviteter genomförts: 139 (drygt 75% av hela perioden)
  • Antal VIP-events: 170
  • Antal spontana VIP-delegationer till svenska paviljongen: 2.300
  • Antal gäster i VIP-delegationer till svenska paviljongen: 31.000
  • Antal partners i det svenska Expo-deltagandet: 110 (flest av alla Expo-deltagare)
  • Antal kulturframträdanden i svenska paviljongen: 450
  • Antal pressklipp i kinesiska tidningar under Expo-perioden: 3500

Priser som tilldelats Sveriges deltagande I Expo 2010

• “BIE Award for Creative Display” som handlade om svenska utställningen. 28 länder deltog i denna kategori. (“GOLD goes to Sweden for the very appealing way of combining sustainable development, innovation and communication in a very attractive and educational manner.“)
  • “Excellent Pavilion Award” tilldelat av China Business Journal
  • “Most Commercially Valuable Expo Pavillion” tilldelat av China Business Network
  • Svenska paviljongens webbsida www.swedenexpo.cn var utsedd till den bästa Expo-webbsidan av den stora kinesiska tidningen Global Times.

Monica Ohlsson

Pressekreterare hos Ewa Björling

Annika Rembe

Generalkommissarie för Sveriges deltagande i Expo 2010

Mobil: +86 159 0058 9204

Sveriges kommitté för Expo 2010 i Shanghai är ett samarbete mellan stat och näringsliv där vardera bidrar med 70 miljoner kronor. Det svenska temat för världsutställningen är Spirit of Innovation och syftar till att Sverige rankas som ett av de mest innovativa länderna i världen.
Det övergripande temat för världsutställningen är Better City - Better Life och syftar på befolkningsökningen i städer, inte bara i Kina utan över hela världen.