SIS, Swedish Standards Institute

Svenska företag dåligt rustade när hotbilden ökar

Pressmeddelande   •   Apr 16, 2009 14:46 CEST

Hotbilden ökar inom alla områden som kan påverka en verksamhet, allt från terrorism och brottslighet till attacker för att komma åt information. Men säkerhetsarbetet brister. Styrningen är inte tillräcklig och säkerhetsfolket duckar för nya ansvarsområden. Det här skriver säkerhetsexpert Jan-Olof Andersson i en ny bok från SIS Förlag om vad som krävs för ett mer effektivt säkerhetsarbete.

- Det är ett faktum att risker och hot ökar. Internetanvändarna fortsätter att bli fler och transaktionerna över nätet är allt värdefullare. Dessutom släpps externa användare allt längre in i företagens IT-miljöer. Kunderna förväntas göra så mycket som möjligt själva och det ställer ökade krav på säkerheten, säger Jan-Olof Andersson.

Mer interaktivitet med kunder och externa partners är en utveckling som ställer nya krav på säkerheten, ett annat exempel är utökade krav på bolagsstyrning. Företag och organisationer står hela tiden inför nya utmaningar men enligt Jan-Olof Andersson frikopplas säkerhetsarbetet alltför mycket från verksamhetsutvecklingen.

- Säkerhetsarbetet hänger inte med i utvecklingen. Ansvaret är ofta för splittrat och varken ledning eller säkerhetsexperter tar ansvar för helheten. Det finns också exempel på områden där säkerhetsfolket duckar för ansvaret och det istället skapas nya funktioner inom företagen, säger Jan-Olof.

Handboken Effektiv säkerhetsorganisation beskriver hur ett effektivt säkerhetsarbete kan organiseras och rollerna förtydligas. Boken finns tillgänglig hos SIS Förlag till ett pris av 795 kronor. Med boken kommer en cd-skiva med checklistor och andra praktiska verktyg.

Jan-Olof Andersson är chef för informationsstyrning och säkerhet på Läkemedelsverket. Han är ordförande i SIS kommitté för standarder inom informationssäkerhet och blev år 2008 utsedd till Sveriges främste säkerhetsexpert av tidningen Computer Sweden.

Frukostseminarium om boken den 21 april kl 08:30-10:00 på hotell Hilton vid Slussen, Guldgränd 8 i Stockholm. Möjlighet till intervju med Jan-Olof i anslutning till seminariet.

För ytterligare information:
Jan-Olof Andersson, 0733-320447, joa.andersson@telia.com
Erika Messing, pressansvarig SIS, 08-555 520 97, 0709-48 06 74, erika.messing@sis.se