Skyscanner

Svenska fotbollsfans följer Zlatan till Italien

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2010 12:15 CEST

Skyscanner redovisar en ökning med 91% på flyg till Milano

STOCKHOLM, Sverige – Efter att det blev klart att en av de bästa spelarna i Sveriges fotbollshistoria – vår egen Zlatan Ibrahimovic – flyttar till AC Milan, blev det rusning efter flyg till Italien. Bara under veckan efter att Zlatan skrev på för den italienska superklubben den 28 augusti kunde man hos flygsökmotorn för billiga flyg Skyscanner.se se en ökning på flyg till Milano med hela 91%; vilket är nästan en fördubbling jämfört med siffrorna från veckan innan.

Svenska fotbollsfans följer Zlatan

Det är oftast till England, och framförallt till London, som svenskarna reser för att titta på fotboll och många har engelska favoriter bland lagen i Premier League, som de har följt under många år. Men när Zlatan flyttade till Spanien bokade svenska fotbollsfans också flyg till Barcelona för att stötta sin hjälte och vara med på plats.

Ibra är just nu den ende svenske fotbollsspelaren som har en egen skara trogna fans som följer honom var han än spelar. Och nu sker det igen - till Milano – som sedan Zlatans flytt plötsligt har blivit en populär destination för svenskar. Ibra är inte ny i stan, den svenske fotbollskungen har tidigare spelat för Milanos andra toppklubb Inter; men det blir den första säsongen som han spelar i AC Milans rödsvarta färger.

Kristin Andersson, Skyscanners Skandinavienchef, kommenterar:

”Att Skyscanners flygsökningar till Milano har ökat med 91% sedan Zlatan skrev på för AC Milan är imponerande och det nyväckta intresset för Italiens mode- och fotbollsstad är tydligt, även hos andra resesajter. Men Milano är inte bara en intressant destination för fotbollsfans; det är också ett perfekt resmål för par. Hon shoppar i trendiga modebutiker medan han tittar på fotboll och båda är lyckliga!”

Om Skyscanner:

Skyscanner är en flygsökmotor som söker igenom hundratals flygbolag och resebyråer för att hitta de absolut bästa tillgängliga flygpriserna i världen. Använd vårt smarta verktyg för att hitta de billigaste dagarna att flyga på och de billigaste destinationerna att flyga till.

Presskontakt:

Kristin Andersson