Svenska Freds

Svenska Freds: Bra val av fredspristagare

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2010 14:08 CEST

Svenska Freds välkomnar att den kinesiske aktivisten Liu Xiaobo har erhållit Nobels fredspris. Liu Xiaobo har länge arbetat för demokrati och mänskliga rättigheter i Kina och är en landets mest kända regimkritiker. En demokratisk utveckling i Kina är bra för freden i världen, säger Svenska Freds.

– Den norska Nobelkommittén har gjort ett bra val. Demokrati och respekt för mänskliga rättigheter är förutsättningar för fred. Detta måste den kinesiska regimen leva upp till, säger Anna Ek, ordförande i Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen.

Utöver de kränkningar av mänskliga rättigheter som förekommer i Kina så bidrar landet genom export av krigsmateriel och annat militärt samarbete till att förlänga och förvärra många väpnade konflikter i både Asien och Afrika. Dessutom motsätter sig Kina viktiga fredsöverenskommelser, så som Ottawakonventionen för ett förbud av landminor, samt införandet av ett internationellt vapenhandelsfördrag, ett så kallat Arms Trade Treaty.

– Det Kina vi känner idag är ett land som motverkar fred och som underblåser väpnade konflikter. Därför kan en demokratisk utveckling i Kina vara en nyckelfaktor till fredlig utveckling även i resten av världen, säger Anna Ek.

Mer information:
Anna Ek, ordförande, 0709-540513

Se även Svenska Freds debattartiklar i dagens SvD ”Gräsrötter bör gå före statsmän” och ”Kinas ledare kommer att bli vansinniga” på Svt Debatt