Inspirata

Svenska Hälsocampen

Pressmeddelande   •   Apr 28, 2009 09:36 CEST

Svenska Hälsocampen (pressrelease 2009-04-27)

Söndagen den 3/5 startar Svenska Hälsocampen (SHC) på Lerdalshöjden i Rättvik. SHC är ett unikt koncept som vänder sig till vanliga svenska män och kvinnor som vill förbättra sin fysik, kropp, hälsa och välbefinnande. Idén föddes efter TV4 succéprogram bröllopsform, där deltagarna kom i mycket bra form på endast ett par månader, efter det fina resultatet så var det väldigt många människor runt om i Sverige som hörde av sig och ville komma på en liknande Hälsocamp.

Upplägget är unikt då alla deltagare nu följt kost- och träningsprogram i sin hemmamiljö i fyra veckor, för att på så sätt förbereda sig inför den kommande Hälsocampen, som varar i en vecka med start nu på söndag. Denna uppbyggnadsperiod bidrar även till att deltagarna lär sig att leva hälsosammare i sin hemmamiljö. På SHC är det hälsosam god mat och hård träning som gäller. Vi har också föreläsningar och workshops med alla deltagarna på campen, för att på så sätt förmedla kunskap och medvetenhet om sin egen hälsa.

Syftet är att göra något åt svensk folkhälsa då vi idag har över 2.5 miljoner människor som är överviktiga, hjärt- och kärlsjukdomar är den vanligaste dödsorsaken och vi är ett av de länder i världen som är värst drabbade när det gäller benskörhet, Osteoporos trots att vi vet att vi kan vända denna negativa utveckling med träning och hälsosammare kost. Vi vill med våra Hälsocamper och via det som skrivs skapa en större medvetenhet och äntligen kunna erbjuda något praktiskt för Sveriges befolkning. Målet är också att få varje deltagare i god fysisk form oavsett om målet är att gå ner i vikt, förbättra sin kondition eller bara öka sitt välbefinnande. Vi vill också ge deltagarna den motivation och de verktyg de behöver för att fortsätta leva ett hälsosammare liv även efter sin medverkan.

På SHC arbetar ett stort team med personal från Ledalshöjden och Hälsoföretaget Inspirata, flertalet personligatränare, sjukvårdsteam med bla kiropraktorer, massörer och mentalcoacher. Vi är också mycket stolta över att vi fått med de som jobbade med deltagarna i bröllopsform, dietisternas vice ordförande och författaren Anna Ottosson och Hälsocoachen och den tidigare världsmästaren i Brottning, Martin Lidberg, som dessutom var programledare i Bröllopsform.

Vill ni som tidning eller du som journalist inspirera era läsare och göra intervjuer med deltagare eller de som arbetar med Svenska Hälsocampen, så som Martin Lidberg eller Anna Ottosson med flera? I så fall går det bra att göra sin intresseanmälan till hälsoföretaget Inspirata på info@inspirata.se eller på telefon 08-91 00 92. Vid mer information, www.svenskahalsocampen.se.

Med vänliga hälsningar,

Sedric Danielsson (Projektansvarig för Svenska Hälsocampen 2009)