SIS, Swedish Standards Institute

Svenska idéer slår igenom i ny global standard för socialt ansvarstagande

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2007 13:13 CET

Svenska idéer slår igenom i ny global standard för socialt ansvarstagande -- Kostnadsfritt seminarium i Stockholm den 27 februari 2007

Den nya globala standarden för socialt ansvarstagande, ISO 26000, kommer att baseras på ett genomgripande förslag från Sverige. Det blev resultatet av det senaste internationella förhandlingsmötet i Sydney. Vi berättar mer om de svenska framgångarna vid ISO-mötet i Sydney vid ett öppet seminarium i Stockholm den 27 februari.

Standarden för socialt ansvarstagande kommer att beskriva hur en organisation konkret kan arbeta inom områden som miljö, mänskliga rättigheter, arbetsrätt, organisationsstyrning, konsumentfrågor och lokal samhällsutveckling. Inför mötet hade representanter för svenska arbetstagarorganisationer, frivilligorganisationer, konsumenter, myndigheter, näringsliv, konsulter och utbildare gemensamt tagit fram en ny struktur till standarden som antogs av de ca 300 närvarande experterna från drygt 70 länder.

SIS, Swedish Standards Institute, driver ett projekt där svenska organisationer kan vara med och påverka den nya globala standarden. Idag deltar 54 organisationer i SIS-projektet och alla intressenter är välkomna.

Den 27 februari bjuder SIS och UD in till ett seminarium om socialt ansvarstagande och standarden ISO 26000. Välkommen!

När 27 februari 2007, kl 08:30-10:00

Plats Restaurang Björnen, Karduansmakargatan 8, Stockholm

Bengt Rydstedt, projektledare SIS, tel: 08-555 520 28, bengt.rydstedt@sis.se

Anmäl intresse till
Erika Messing, pressansvarig SIS, tel: 08-555 520 97, erika.messing@sis.se

Program:

Välkommen
Jonas Wendel, Departementssekreterare, Utrikesdepartementet/Globalt Ansvar

ISO 26000 Social Responsibility – Läget inför mötet i Sydney (29 jan-2 feb 2007)
De viktigaste målen och hur mötet utföll
Staffan Söderberg, Vice Chair, ISO Working Group on Social Responsibility, Skanska
Kristina Sandberg, Secretary, ISO Working Group on Social Responsibility, SIS
Arbetet leds av Brasilien och Sverige med stöd av Utrikesdepartementet, Ericsson, Sandvik, Vattenfall Power Consultants, Atlas Copco, ABB, Skanska och SWEDAC.

Den svenska kommittén är basen för vår medverkan – Tydligt uppdrag inför Sydney
Anna Linusson, Stockholms Läns Landsting, Ordförande SIS Tekniska kommitté för Socialt ansvarstagande

Rapport från arbetet med ISO 26000 Guidance on Social Responsibilty
- Definitioner och grundläggande principer – Jens Henriksson, Sveriges Konsumenter
- Social Responsibility "Core Issues" – Elisabeth Ekener Petersen, ÅF
- Modell för införandet av socialt ansvarstagande

Delta i ISO 26000-processen – Du kan påverka innehållet i standarden
Bengt Rydstedt, Projektledare Socialt Ansvarstagande, SIS

SIS är en del av det europeiska och globala nätverk som utarbetar internationella standarder. Genom att delta i standardiseringsarbetet kan svenska företag och organisationer påverka utformningen av standarder inom sin marknad. Standarder befrämjar handel över gränser och bidrar till att processer och produkter blir säkrare.
SIS är en fristående ideell förening med medlemmar från både privat och offentlig sektor. SIS omsätter årligen cirka MSEK 200 och har 170 anställda. SIS arbetar inom och är medlem i de internationella standardiseringsorganisationerna CEN (europeisk) och ISO (global).

SIS, Swedish Standards Institute
Postadress: 118 80 STOCKHOLM