Ipeer AB

Svenska Ipeer inför IBM PureFlex för att fortsätta växa

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2013 11:09 CEST

Det Karlstadbaserade hostingföretaget Ipeer meddelar att de har valt att implementera IBMs hårdvaruplattform PureFlex tillsammans med lagringslösningen IBM StoreWise Fibrechannel. Ipeer byter därmed ut sin tidigare Dellplattform och inför en IBM-miljö. Ipeer omsätter idag drygt 50 miljoner kronor per år och har en tillväxt på ca 25 procent per år. I och med den snabba tillväxten ville man ha en plattform som är skalbar för att stödja snabb expansion och samtidigt upprätthålla hög tillgänglighet.

-  IBM PureFlex med Storewise Fibrechannel ger oss en mer stabil och skalbar plattform, med vilken vi kan fortsätta att expandera i snabb takt. Dessutom går det betydligt smidigare att lägga till nya servrar för våra kunder och tack vare den öppna arkitekturen i IBM PureFlex har vi stora valmöjligheter för hur vi vill utveckla IT-miljön i framtiden, säger Johan Hedlund, VD på Ipeer.

Ipeer har idag drygt 10 000 kunder fördelade på 4000 servrar i den egna datorhallen, bland annat finns Vårdapoteket, Subaru och Svenska Rallyt på kundlistan. Tillväxten har gjort att Ipeer även har byggt en modern datorhall på 225 kvadratmeter med hjälp av svenska Coromatic.

Tack vare PureFlex-plattformen kan Ipeer replikera sin SAN-lösning och skapa redundans på SAN-nivå. Därmed förbättras både tillgängligheten och snabbheten. I samband med affären etablerades även ett avtal med IBMs distributör Pedab för att förbättra krisberedskapen. Avtalet innebär att två chassin med bladservrar numera alltid finns i reserv hos Ipeer för att snabbt kunna tas i bruk vid behov.

-  Vi är mycket glada över att Ipeer har valt IBM PureFlex. Vi ser att många service providers uppskattar de öppna standarder och stora valmöjligheter för framtiden som finns med IBM PureFlex. De kan själva utveckla lösningen efter sin kapacitet och sina behov och det värderas högt, säger Mathias Persson, försäljningschef för PureSystems på IBM Software Technology Group i Sverige.

Ipeer är en leverantör av kostnadseffektiva serverhosting-lösningar och molntjänster med hög kvalitet. Bland företagets kunder finns allt från små företag till stora internationella koncerner, bland annat Porsche, Vårdapoteket och Svenska Rallyt.

Hösten 2006 etablerades Ipeer och har allt sedan dess varit baserat i Karlstad där både kontor och datacenter finns. I dag finns 40 anställda inom koncernen som omsätter drygt 50 miljoner kronor per år (2012).