Exportrådet

Svenska IT-företag i ett dynamiskt Asien

Pressmeddelande   •   Sep 18, 2003 10:21 CEST

Exportrådet arrangerar svenska paviljonger på IT- och telekommässorna CeBIT Asia 18-21 september och 3GSM Asia Pacific 24-26 september.

- Exportrådets IT Sweden Program vill stödja svenska företag inom IT och telekom som är intresserade av att göra affärer på de ostasiatiska marknaderna. För svenska små och medelstora företag är medverkan i en svensk paviljong ett bra tillfälle att i ett större sammanhang visa upp sig, träffa befintliga och framtida affärskontakter, uppleva marknaden och studera lokala aktörer inom sin bransch, säger Anita Jonsson ansvarig för Exportrådets IT Sweden Program.

Under hösten genomförs en satsning på Asien i form av en svensk monter på CeBIT Asia i Shanghai och 3GSM Asia Pacific i Singapore. Satsningen genomförs av Exportrådets IT Sweden Program i samarbete med Exportrådets kontor i Shanghai och Sveriges ambassad i Singapore.

CeBIT Asia genomförs i Shanghai mellan 18-21 september. Shanghai är Kinas snabbast växande ekonomi och förra året toppade staden listan över kinesiska städer som attraherade mest utländska investeringar i Kina. Mässan är medialt mycket uppmärksammad i Asien och därför en viktig arena för svenska företag. De deltagande företagen i den svenska montern är Swecoin www.swecoin.se , Swedx www.swedx.se och Business Region Göteborg www.businessregion.se.

3GSM Asia Pacific äger rum i Singapore 24-26 september och är en kombinerad konferens och mässa fokuserad på mobil kommunikation. Målgruppen är här mobiloperatörer, stora och små tjänsteleverantörer, applikationstillverkare, riskkapitalister och säljare i regionen. De deltagande företagen i den svenska montern är Teligent www.teligent.se , Enea www.enea.se , Netcom consultants www.netcomconsultants.se .

---------------------
För ytterligare information kontakta:
Anita Jonsson, Exportrådets IT Sweden Program, tel:08-783 85 02, 0708-83 85 00 Louise Gunnarsson, Exportrådets IT Sweden Program, tel: 0708-84 87 24 Helena Olsson, informatör Exportrådet, tel: 08-783 86 93, 0708-81 86 93

Exportrådet hjälper företag att etablera produkter, tjänster och idéer på nya marknader. Vi har över 350 anställda och kontor i 35 länder. Vi arbetar genom svenska ambassader, konsulat och handelskammare i länder där vi inte har egna kontor. Exportrådet verkar på uppdrag av näringslivet och staten. Omsättningen är cirka 425 miljoner kronor.