Exportrådet

Svenska IT-företag marknadsförs via webcast

Pressmeddelande   •  Sep 04, 2003 09:24 CEST

Ett 15-tal företag medverkar tillsammans med Exportrådet i en webcast med ny svenskutvecklad streaming media-teknik. Projektet går under namnet "The Swedish IT Experience".

- Vi prövar nu en ny teknologi för att marknadsföra företagen, säger Anita Jonsson, chef för Exportrådets branschprogram för IT & Telekom.

Webcasten genomförs i samarbete med Optical Keyhole och planeras att sändas ifrån ITU Telecom World i Genève den 12-18 oktober, och under andra konferenser i USA och Europa där Optical Keyhole är representerade.

Mäss- och konferensdelegater samt besökare på itsweden.com och på den internationella telekomwebbplatsen opticalkeyhole.com kan gratis följa konferensens höjdpunkter via summeringar och företagens presentationer.

”The Swedish IT Experience” läggs idag ut på de båda webbplatserna. Där kommer de att vara tillgängliga under tre månader. Sändningarna beräknas uppskattningsvis nå minst 50 000 ledande personer inom telekombranschen.

Sändningarna finns på http://www.itsweden.com/main.aspx?id=14&pageid=174.

De medverkande företagen är OM, KnowIT, Proximion Fiber Systems AB, Worldinternetinstitute, KTH Royal Institute of Technology, TeliaSonera International Carrier, Transmode, Lumentis, Ericsson - Business Unit Systems, Ericsson - Network Technologies, Northlight Optronics, Teleca och Appear Networks. Projektet sponsras av Exportrådet och Telia Sonera.

För ytterligare information kontakta:
Anita Jonsson, chef Exportrådets branschprogram för IT & Telekom, tel 0708-83 85 00
Cathrin Damsholt Andersson, projektledare Exportrådets branschprogram för IT & telekom/redaktör itsweden.com, tel 08-783 85 19, 0708-83 85 19
Katarina Nyman, informatör Exportrådet, tel 08-783 85 46, 0708-83 85 46

Exportrådet hjälper företag att etablera produkter, tjänster och idéer på nya marknader. Vi har över 350 anställda och kontor i 35 länder. Vi arbetar genom svenska ambassader, konsulat och handelskammare i länder där vi inte har egna kontor. Exportrådet verkar på uppdrag av näringslivet och staten. Omsättningen är cirka 425 miljoner kronor.

Branschprogrammet för IT & Telekom drivs av Exportrådet. Syftet är att marknadsföra svensk IT & Telekom internationellt. Programmet finansieras av regeringen. Läs mer på www.swedishtrade.se/it&telekom

Detta pressmeddelande finns även på www.swedishtrade.se/pressinformation