JakeBox

Svenska JakeBox säljer origami till Japan

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2009 15:26 CET

Det svenska konceptutvecklingsföretaget JakeBox AB, känt för sin uppseendeväckande och miljövänliga popup-förpackning för skivor, som hittill använts av bland andra Rolling Stones, Simple Minds, Nokia, Philips och Lamborghini, har nu sålt en första licens till Japan. Köpare är den ledande tryckerikoncernen Dai Nippon Printing Co.

- Origami är ett traditionell hantverk i Japan och det finns en klar koppling mellan origami och JakeBox, säger Shunji Yano, som är ansvarig för Dai Nippons satsning på JakeBox.
- JakeBox har många fördelar som attraherar konsumenterna, menar Shunji Yano. Den innovativa designen, konstruktionen som håller fast skivan, enkelheten i hur skivan hanteras, särskilt för äldre och handikappade. Den är också väldigt miljövänlig, så vi ser detta som ett stort lyft för Dai Nippons anseende!

- Detta är ett klart genombrott för oss, säger Jakob Skarin, VD på JakeBox. Japanska företag är välkända för sin nitiska research inför en investering, så om ett så välrenommerat företag som Dai Nippon köper en licens tyder det på att JakeBox-konceptet anses väldigt gångbart.

Dai Nippon kommer marknadsföra JakeBox-konceptet mot reklammarknaden, kommersiella skivmarknaden och "cover-mounts" dvs inbladningar i tidningar. Man kommer, liksom Jakebox AB själva, att nischa den som något utöver det vanliga och avstå från att försöka priskonkurrera med enklare produkter om massmarknaden. Enligt Shunji Yano, är JakeBox perfekt för att erövra dessa marknadssegment.

- Folk börjar också bli mer och mer miljömedvetna, säger Shunji Yano vidare. Och JakeBox tillverkas helt i förnyelsebart, återanvändningsbart och nedbrytbart råmaterial.

- Dai Nippon kommer också inom en nära framtid föreslå att gemensamt med JakeBox utveckla nya förpackningskoncept.

Bilder kan laddas ned från http://jakebox.com/downloads/Dai Nippon/

För mer information om Dai Nippon:
www.dnp.co.jp
www.dnp.co.jp/CGI
Eller kontakta Mr Shunji Yano, telefon +81-3-3266-2111
eller email
yano-s@mail.dnp.co.jp

För mer information om JakeBox:
se
www.jakebox.com
Eller kontakta Jakob Skarin, telefon  +46 830 5001
eller email
jakob@jakebox.com

Mer om JakeBox AB

Företaget JakeBox AB grundades av nuvarande VD Jakob Skarin 2004. Idén med JakeBox är att förse mediaindustrin med innovativa, miljövänliga förpackningskoncept. Det första är den uppseendeväckande popup-förpackningen för CD and DVD som mest har använts för promotionutgåvor och exklusiva samlingsutgåvor av musik, film, spel och reklam.
Men den säljs också som "vanlig" standardförpackning till konsumenter, via bland annat Clas Ohlson och Ordning&Reda.
Företaget är baserat i Stockholm och de största marknaderna hittills är Tyskland, England, Österrike och Norden.
Företaget har en starkt uttalad miljöpolicy och strävar efter en minskning av oljebaserade produkter.

Läs mer på www.jakebox.com!