Svenska Kocklandslaget

Svenska Kocklandslaget släpper kokbok för män

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2010 11:01 CEST

Nu släpps kokboken Kung i Köket, Svenska Kocklandslagets sjätte kokbok, riktad till alla grabbar och män som vill lyckas med matlagningen och med enkla medel imponera på sina nära och kära. I denna stilrena kokbok får vi följa med samtliga elva medlemmar i Kocklandslaget i ny, kaxig stil då de bjuder på sina allra bästa recept till allt från middag med svärföräldrarna till första, nervösa middagsdaten.
Svenska Kocklandslaget vill inspirera till en mer kvalitativ och medveten matlagning, så även med kokboken Kung i Köket, och visa att det med enkla medel och bra råvaror går att lyckas i köket. För män som tvekar vid blotta tanken på att laga till en söndagsstek till svärföräldrarna eller överraska med brunch med hembakat bröd, kommer Kocklandslaget med handfasta tips och inspiration.

– Vi vill se fler män imponera i köket. Därför har vi tagit fram våra favoritrecept som garanterar succé hos gästerna utan att maten ska behöva vara krånglig att tillaga. Vi har samlat ett antal kniviga situationer som man kan tänkas ställas inför och presenterar en god och enkel lösning, säger Krister Dahl, lagledare för Svenska Kocklandslaget.

Kung i Köket innehåller olika kapitel med teman för respektive lagmedlem, där medlemmarna lyfts fram utifrån sina specifika egenskaper i en stil bortom de vita kockrockarna som vi är vana att se dem i. Bland annat får vi följa med Viktor Westerlind på den perfekta herrmiddagen och Klas Lindberg på den första, nervösa middagsdaten. Recepten är anpassade för hemmakocken som vill laga rätter med stil och klass på ett enkelt sätt. Svenska Kocklandslagets medlemmar har en spridning över hela landet och tar med sig lokala, gärna ekologiska, råvaror i recepten.

Tidigare utgivna kokböcker av Svenska Kocklandslaget är ”Det svenska matåret, ”Den underbara matresan”, ”Svinaktigt gott”, ”Kocklandslagets underbara värld” samt ”Snabb, sund mat”. Kung i Köket har tagits fram i samarbete med reklambyrån Food & Friends som stått för formgivning. Kung i Köket kommer till en början säljas på NK Bokhandel i Stockholm samt på Svenska Kocklandslagets webshop: http://www.kocklandslaget.se/webshop.php

För mer information se www.kocklandslaget.se
För mer information kontakta:
Evert Bränd, Projektledare Kocklandslaget, 0708-38 48 65 eller evert.brand@kocklandslaget.se

För bilder kontakta:
Karin Lindebo, 0708-93 50 45 eller karin.lindebo@hillandknowlton.com
Om Svenska Kocklandslaget
Genom att ta hem tre OS-medaljer i rad har Svenska Kocklandslaget gjort det svenska köket känt över hela världen och visat på svenska råvarors mångfald och kvalité. Grunden till framgången ligger i såväl förmåga att skapa ett effektivt och samverkande team som i teamets innovativa förmåga att använda de svenska råvarorna. Svenska Kocklandslaget är en del av Svenska Kockars Förening och består av 11 medlemmar. Laget leds av lagledaren Krister Dahl som även tar laget mot nästa stora utmaning - World Cup i Luxemburg, november 2010. Kocklandslagets huvudsponsorer är Electrolux, Martin Olsson, Sodexo, Statoil och Svenska Spel.