Electrolux Sverige

Svenska kocklandslaget tog guld i matlagnings-OS

Pressmeddelande   •   Okt 10, 2012 17:07 CEST

Idag stod det klart att svenska kocklandslaget tog guld i Culinary Olympics i Erfurt i Tyskland. Det stod mellan Sverige och Norge i den prestigefyllda finalen.

Den svenska landslaget tog guld i alla kategorier, en unik prestation som inget land tidigare lyckats med. Electrolux har sponsrat kocklandslaget sedan 2008 och laget tränar i Framtidens kök på Electrolux huvudkontor i Stockholm.

-          Som huvudsponsor är vi är otroligt stolta och glada över deras vinst, laget har verkligen varit otroligt fokuserade och det har gett resultat, säger Pia Gezelius, som är ansvarig för kocklandslaget på Electrolux Professional.

Inget annat land har tidigare lyckats med bedriften att ta guld i alla tävlingens kategorier, vilket gör det svenska kocklandslaget unikt.

-          Vilket härligt gäng jag har haft förmånen att leda under de senaste fyra åren. Jag har aldrig upplevt en sådan laganda, där alla ställer upp för varandra och bidrar med kreativa idéer och tankar. Även utanför sina ansvarsområden. Härligt! Tänk att få avsluta arbetet med Kocklandslaget med ett OS-guld och på detta sättet, säger Krister Dahl, lagledare.

Totalt tävlade 36 länder i två moment: det kalla bordet och varmköket. I söndags avgjordes det kalla bordet, även kallat ”Showmatsbordet”. Här handlar det om matkonst, och juryn bedömer de 30 rätterna placerade på ett 12 kvadratmeter stort bord enligt ”Visuell smak”, alltså är det utseende snarare än smak som bedöms. I det varma köket ska laget på sex och en halv timme laga 110 förrätter, varmrätter och efterrätter, där juryn slumpvis väljer ut tio tallrikar för bedömning. Smak och presentation värderas högst men även hantverksskicklighet, organisation i köket och hur väl servicen flyter.

Om Culinary Olympics
Culinary Olympics arrangeras vart fjärde år och denna gång i Erfurt, Tyskland. Precis som de idrottsliga olympiska Spelen har Culinary Olympics en mer än 100 år lång historia av att kora de allra bästa kockarna i världen. De 36 bästa nationerna från hela världen tävlar i två grenar, Kalla Bordet och Varmköket. Laget med den sammanlagt högsta poängen koras till Olympiska Mästare.

Om svenska kocklandslaget
Genom att ta hem fyra OS-medaljer i rad har svenska kocklandslaget gjort det svenska köket känt över hela världen och visat på svenska råvarors mångfald och kvalitet. Grunden till framgången ligger i såväl förmåga att skapa ett effektivt och samverkande team som i teamets innovativa förmåga att använda de svenska råvarorna.

Svenska kocklandslaget är en del av Svenska Kockars Förening och består av 11 medlemmar : Krister Dahl, lagledare, Fredrik Björlin, kock, Tom Sjöstedt, kock, Fredrik Hedlund, kock, Patrik Fredriksson, konditor, Jesper Bogren, kock, Klas Lindberg, kock, Daniel Roos, konditor, Mattias Ljungberg, konditor, Viktor Westerlind, kock, Johan Sandelin, konditor.

Electrolux sponsrar även det norska och finska kocklandslaget, som placerade sig två respektive sjua i tävlingen.

För mer information, var vänlig kontakta:
Evert Bränd, svenska kocklandslaget på evert.brand@kocklandslaget.se,
tfn: 0708-384865

För bildmaterial, menyer och information:
Username: Kocklandslaget
Password: KocklandslageT123