Svenska Kunskapsförlaget

Svenska Kunskapsförlaget samarbetar med Skånemejerier i ett digitalt miljöprojekt för grundskolan

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2013 11:17 CET

Under januari 2013 inleder Svenska Kunskapsförlaget ett samarbete med Skånemejerier.  Syftet är att med hjälp av Kunskapsförlagets digitala material e-boken kostnadsfritt sprida kunskap inom mat, hälsa och miljöfrågor till barn i svenska grundskolan.

E-boken är ett temainriktat material för hela grundskolan och Svenska Kunskapsförlagets första digitala läromedel.

Svenska Kunskapsförlaget har sedan starten 1993 gett ut 3 400 000 exemplar av sitt tryckta läromedel Natur & Miljöboken till Sveriges elever och lärare. Tack vare samverkan med skola, kommun och aktörer i näringslivet är samtliga material kostnadsfria och ett valfritt komplement att tillgå för lärare och pedagoger.

Med start i januari 2013 står Skånemejerier AB bakom utgivningen av E-boken ”Mat, din hälsa och miljön” och blir därmed ytterligare en aktör som tillsammans med Svenska Kunskapsförlaget främjar miljöundervisningen i skolan.

”Kan vi tillsammans ge barn och unga kunskap, men framförallt ett intresse för dessa frågor har vi kommit en bra bit på vägen. Att samarbeta med Skånemejerier som redan har ett stort engagemang inom miljö- och hälsofrågor känns jätteroligt och jag tror att vi har ett spännande år att se fram emot” säger Caroline Nilsson, projektansvarig för e-boken.

“Det vi lär våra barn har de med sig hela livet och som vuxen har man ett stort ansvar att se, lyssna och lära ut” säger Marie Tiljander, brand manager Kalvin på Skånemejerier.

Samarbetet innebär att Skånemejerier stöttar projektet E-boken finansiellt, men också kunskapsmässigt. Skånemejeriers eget utbildningsmaterial inom hälsa, ”Kalvins hälsocirkel” för årskurs 1-3 och 4-6, finns att ladda ner kostnadsfritt på Kunskapsförlagets skolportal www.kunskapsförlaget.se där förlagets egna material finns att tillgå.

Kortfakta

Svenska Kunskapsförlaget ger ut läromedelsserierna Natur & Miljöboken och e-boken vilka är läromedel i natur- och miljökunskap. Svenska Kunskapsförlaget AB, ett helt oberoende och icke politiskt företag, grundat 1993.

Syftet med våra läromedel är att ge uppväxande generationer bra miljökunskaper och på så sätt skapa förutsättningar för en hållbar utveckling och en bättre framtida miljö.

Genom samverkan med kommuner, företag och organisationer kan våra läromedel ges ut kostnadsfritt till grundskolan. Målet är att alla landets elever i grundskolan ska få bra natur- och miljökunskap, visionen är att miljöutbilda världens barn.