Svenska kyrkan - Internationellt arbete

Svenska kyrkan i samtal om etiska investeringar

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2010 21:55 CEST

Idag tisdag deltar medarbetare från Svenska kyrkan i samtal om hållbara och ansvarsfulla placeringar. Om hur Svenska kyrkans placeringar förhåller sig till etik och om ökat medinflytande för kvinnor är ett effektivt sätt att bekämpa fattigdom.

– Jag ska tala om hur vi arbetar med hållbara och ansvarsfulla placeringar. Det är viktigt att sprida kunskaper om hur man kan investera etiskt och hållbart och samtidigt få god finansiell avkastning. Ju fler vi är som är medvetna om det, desto mer kan vi påverka kapitalförvaltarna att välja den hållbara vägen, säger Gunnela Hahn som är en av de medverkande.

Gunnela Hahn arbetar i Svenska kyrkan som SRI analytiker, d.v.s. med ansvarsfulla investeringar och med Cleantech-investeringar. Hon sitter också i styrelsen för Sweden Sustainable Investment Forum.

En etisk investering tar exempelvis hänsyn till miljöfaktorer, stödjer kvinnligt företagande, bidrar till ekonomisk utveckling i fattiga länder, värnar djurskydd och långsiktig ekonomisk hållbarhet.

Erik Lysén, policychef för Svenska kyrkans internationella arbete medverkar som moderator i ett panelsamtal om ökat medinflytande för kvinnor är ett effektivt sätt att bekämpa fattigdom. I panelen deltar bland andra Rosalie Botti, ordförande i kooperativet Cocovico i Elfenbenskusten, Gunnela Hahn och Magnus Persson, kvalitetssäkrings- och kontrollansvarig på Kooperation Utan Gränser.

Tid och plats: Klockan 13.30–16.30 i LRF-huset,  Franzéngatan 6, Stockholm. T-bana Stadshagen, blå linje till Akalla eller Hjulsta, uppgång Mariedalsvägen.

Hela världen, Svenska kyrkans internationella arbete är en del av ACT-alliansen, ett globalt samarbete mellan kyrkor och organisationer för katastrof-, utvecklings- och påverkansarbete. ACT-alliansen består av omkring 100 medlemsorganisationer med 30 000 anställda och frivilliga i 130 länder över hela världen.