Svenska kyrkan

Svenska kyrkan på plats under Paralympics

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2012 10:30 CEST

Under Paralympics, 29 augusti – 9 september, kommer Svenska kyrkan i London att ha caféverksamhet och mobila team i samband med tävlingarna. Sjömanskyrkan kommer att vara knutpunkten för verksamheten.

Svenska kyrkan kommer att ha mobila team ute vid arenorna där tävlingarna hålls. Framförallt handlar det om att möta svenskar och hjälpa till med enkla frågor om hur man tar sig från en plats till en annan. Men det kan också finnas dem som råkat illa ut och är i behov av stödsamtal. De mobila teamen var uppskattade under OS tidigare i somras.

– Vi är här för att stötta svenskarna, både deltagare, anhöriga och åskådare, säger Camilla Persson, projektledare för Svenska kyrkans satsning under Paralympics.

Café Svensson i Sjömanskyrkan har öppet varje dag kl 10–22.30 med möjlighet att köpa fika, godis och mat. Det kommer även att vara möjligt att följa Paralympics via storbildsskärm och läsa svenska tidningar. Det blir morgonbön och aftonbön varje dag.

En särskild Paralympics-gudstjänst – Courage and Christianity – firas i S:t Paul’s Cathedral den 26 augusti kl 18.

Konstutställning

Under Paralympics visas, i Sjömanskyrkan, också utställningen ”Rörelse” – av konstnärer med intellektuell eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Utställningen är öppen alla dagar under hela Paralympics. Se öppettider på www.svenskakyrkan.se/london2012

Under Paralympics har Svenska kyrkan ett särskilt samarbete med Svenska Handikappidrottsförbundet och Sveriges Paralympiska kommitté, som kommer att hyra stora delar av Sjömanskyrkans gästhem.

Läs mer om Svenska kyrkans satsning under Paralympics: www.svenskakyrkan.se/london2012

Camilla Persson, projektledare
E-post: welfare@swedishchurch.com
Telefon: +44 (0)7860 547271