Svenska kyrkan - Internationellt arbete

Svenska kyrkan tävlar i rättvist fika

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2010 08:00 CEST

På onsdag anordnas Fairtrade Challenge och i Sverige och utomlands tävlas i att fika rättvisemärkt. Svenska kyrkans fikalag deltar med över 7250 anmälda deltagare och kvalar därmed in på tävlingens 10-i-topp lista .

Från Svenska kyrkans församlingar i Bangkok och Oslo till Visby stift och Sillbodal i Årjäng. Över hela landet och utomlands deltar samfälligheter och församlingar i tävlingen. När Fairtrade Challenge går av stapeln pågår Kyrkomötet  och över 300 deltagare gör en andningspaus i förhandlingarna för en stärkande kopp rättvisemärkt. Alexander Sjöberg är Kyrkomötets fikamästare.

– Detta är lek på allvar. Syftet är att sprida information om och öka konsumtionen av Fairtrade-certifierade produkter men samtidigt ett enkelt sätt att visa hur vi alla kan bidra till en bättre värld. För ledamöterna i Svenska kyrkans högsta beslutande organ är det naturligtvis ett välkommet avbrott men också ett uttryck för det viktiga arbete som kyrkan kan göra.

Årets Fairtrade Challenge verkar bli en succé. Någon gång mellan 8:00 och 20:00 den 27 oktober kommer mer än 290 000 personer att delta i en Fairtrade-fika.

Fairtrade Challenge är en kampanj som anordnas av Fairtrade Sverige. Fairtrade Sverige AB ägs av Svenska kyrkan och Landsorganisationen, LO.

Läs mer om Svenska kyrkans deltagande på:
http://www.fairtradechallenge.se/topplista-info/?lag=Svenska kyrkan

Hela världen, Svenska kyrkans internationella arbete är en del av ACT-alliansen, ett globalt samarbete mellan kyrkor och organisationer för katastrof-, utvecklings- och påverkansarbete. ACT-alliansen består av omkring 100 medlemsorganisationer med 30 000 anställda och frivilliga i 130 länder över hela världen.