Exportrådet

Svenska Livsmedelsveckor i Budapest

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2005 10:09 CEST

Den 26 oktober inleds de Svenska Livsmedelsveckorna i Budapest. Under nästan två veckor får 20 svenska producenter presentera sina produkter på den ungerska marknaden, träffa distributörer och knyta affärskontakter.

I oktober 2004 anordnade Exportrådet i Ungern ett mycket uppskattat seminarium om svenska livsmedel. Nu fortsätter de på den inslagna vägen och arrangerar Svenska Livsmedelsveckor i Budapest tillsammans med detaljhandelskedjan Match och i samarbete med Exportrådets branschprogram Food From Sweden

Under nästan två veckor får 20 svenska producenter från Örkelljunga i Skåne till Östersund i Jämtland möjlighet att testa den ungerska marknaden. Totalt presenteras cirka 125 livsmedelsprodukter - allt från falukorv och knäckebröd till kaffe och pepparkakor. Produkterna säljs i sex utvalda Match-butiker och har exponerats i Matchs reklamblad i 300.000 exemplar

- Vi har ordnat så att företagen får träffa 4-6 distributörer var. Exportrådet finns på plats och ger tips och råd. Sedan är det upp till företagen att slutligen välja den partner som passar bäst. Att hitta rätt distributör är väldigt viktigt och det hjälper vi företagen med, säger Marcus Landelin, projektledare för livsmedelsveckorna på Exportrådet i Ungern.

Majoriteten av de svenska matproducenterna är små och medelstora företag, en målgrupp som har tagits fram tillsammans med Livsmedelsföretagen och Lantbrukarnas Riksförbund.

Livsmedelsveckorna invigs 26 oktober med en presskonferens och en öppningsceremoni där konsument- och jordbruksminister Ann-Christin Nykvist medverkar.

Satsningen pågår till 6 november.

För ytterligare information kontakta:

Marcus Landelin, Exportrådet i Ungern, +36 1 270 05 80

Birgitta Sandlund, projektledare Food from Sweden, Exportrådet, 08-588 660 89

Helena Olsson, informatör Exportrådet, tel 08-588 660 77, 0708-81 86 93

Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i mer än 40 länder med 400 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 400 miljoner kronor.