Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge Strömsholm Wången

Svenska Mästare i U25 klassen 2017

Pressmeddelande   •   Jun 06, 2017 11:59 CEST

Efter två kval var det äntligen dags för SM-final, 10 ryttare fick starta i finalen och det var jämn strid om medaljerna i toppen.Josefin Gyllenswärd bor i England och har åkt långt för att rida mästerskapet. Tre segrar gav Josefin guldet.

-Ja det var verkligen värt resan! Även om den var lång och det var 3 resdagar. Men jag har förberett honom och vi var här i god tid, och låtit honom återhämta sig efter resan och fortsätta hålla min plan. jag brukar oftast vara först på plats. Det enda som var på plats före mig denna gången var Ulla Håkansson.

Josefin är Ulla Håkansson stipendiat och tack vare det ger det henne större möjligheter till träning och att utveckla sig själv och sina hästar. Hemmavid tränar hon för Nicky Barrett, hon har varit med via face-time och coachat på framridningen eftersom hon inte kunde vara här på plats. Don Angelo är en het häst och det märktes första dagen, men Josefin lyckades bemästra honom.

-Jag har ridit honom i 6år, så fort han får vara i centrum är han nöjd, det här var en bra förberedelse inför framtida mästerskap. Mitt motto är att man kan aldrig göra mer än sitt bästa. Har man förberett sig ordentligt så finns det inget mer man kan göra, då får man förlita sig på att träningen hemma håller hela vägen...och det gjorde den! säger en glad Josefin med sin härliga göteborgsdialekt.

Härnäst kommer Josefin tillsammans med Mathilde Hannell och Lina Jönsson att få rida i det svenska laget till U25-klasserna som går i Aachen, Tyskland 18-22 juli.

Svenska Mästare U25
Guld: Josefin Gyllenswärd, Göteborgs Fältrittklubb - Don Angelo
Silver: Mathilde Hannell,Falkenbergsortens Ryttarförening - Deela Mae
Brons: Lina Jönsson,Särö Ryttarförening - Quentin

Det gemensamma uppdraget för Hästnäringens Riksanläggningar är att förse hästnäringen med rätt kunskap och kompetens för att bidra med fortsatt utveckling. Det sker genom kvalitativa utbildningar inom yrkeshögskola, folkhögskola, gymnasie- och högskola samt genom forsknings- och utvecklingsverksamhet.

Flyinge AB - Vi utvecklar kunskap, hästar och människor. Med 170 hästar, 200 studenter och 55 anställda, är vi en av Sveriges tre Riksanläggningar. I närheten av Lund bedriver vi utbildningar och kurser upp till universitetsnivå. Våra affärsområden är avel, tävling och event. Verksamheten bedrivs i nära samverkan med hästsportens organisationer, SLU och de övriga två riksanläggningarna Strömsholm och Wången. Läs mer om oss på www.flyinge.se

Ridskolan Strömsholm AB - Vi utvecklar kunskap, hästar och människor. Med 220 hästar, 320 studenter och 45 anställda, är vi en av Sveriges tre Riksanläggningar. Våra affärsområden är sport, utbildning och forskning. I det inkluderas även kurser, clinics och tävlingar. Vi arbetar aktivt med hållbar utveckling för miljön och är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Vi är Swedish Equestrian Center of Sport, Education and Research. Läs mer om oss på www.stromsholm.com

Wången AB är hästnäringens Riksanläggning inom travsport och ett nationellt utbildningscentrum. Wången utbildar proffstränare inom trav samt erbjuder universitets-, folkhögskole- och gymnasieutbildningar, kvalificerad yrkesutbildning samt kurser inom bland annat travsport och islandshäst. Här bedrivs även forskning och utveckling. Wången ligger vackert beläget i Alsen mellan Östersund och Åre och har även värdshus och modern konferensanläggning. Wången har cirka 40 medarbetare och utbildar cirka 150 eftertraktade personer per år. Verksamheten bedrivs i nära samverkan med hästsportens organisationer.