Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge Strömsholm Wången

Svenska Mästare Juniorer

Pressmeddelande   •   Jun 06, 2017 19:29 CEST

Den sista mästerskapsklassen under årets upplaga av Strömsholmsdagarna är nu avslutad. Cornelia T Pettersson, Gripens Ryttarförening - Final Cut är nu regerande Svensk Mästare för juniorer. 26 juniorer hade tagit sig till final och det var inte många procent som skiljde pristagarna åt. Den avslutande küren dömdes av Lena Mårtensson, Britt Hammar, Johan Ekenberg, Anna-Britta Oldén och Wiveca Schenholm.

Berätta lite om era hästar?

-Jag fick Final Cut för ungefär ett år sedan, i början var det så mycket knappar och så mycket att lära sig. Men det har jag gjort, mycket tack vare min tränare Per Sandgaard. Han var väldigt glad över våran seger idag! Jag bor just nu i Eskilstuna men flyttar till Skåne u direkt efter SM i och med att Pether och Per gör det, säger en glad Cornelia efter prisutdelningen.

-Jag fick ta över Weine för ungefär två år sedan, förra året vann vi här på Strömsholm. Det är hästens förra ryttare Mads Hendeliowitz som hjälper oss både till vardags och på tävling, säger silvermedaljören Evelina Söderström.

-Lawsomnia är en egen uppfödning som jag ridit i 2 år, förra året var vi inte ens placerade på SM så det känns verkligen jättekul med framgången idag! Hon har verkligen överträffat mina förväntningar! Min tränare är Elin Aspnäs, säger Vendela Eriksdotter Rubin.

Nästa mål är EM för alla tre tjejerna, nu är det upp till Marianne Esseen Söderberg att avgöra vilka som får rida där.

Det gemensamma uppdraget för Hästnäringens Riksanläggningar är att förse hästnäringen med rätt kunskap och kompetens för att bidra med fortsatt utveckling. Det sker genom kvalitativa utbildningar inom yrkeshögskola, folkhögskola, gymnasie- och högskola samt genom forsknings- och utvecklingsverksamhet.

Flyinge AB - Vi utvecklar kunskap, hästar och människor. Med 170 hästar, 200 studenter och 55 anställda, är vi en av Sveriges tre Riksanläggningar. I närheten av Lund bedriver vi utbildningar och kurser upp till universitetsnivå. Våra affärsområden är avel, tävling och event. Verksamheten bedrivs i nära samverkan med hästsportens organisationer, SLU och de övriga två riksanläggningarna Strömsholm och Wången. Läs mer om oss på www.flyinge.se

Ridskolan Strömsholm AB - Vi utvecklar kunskap, hästar och människor. Med 220 hästar, 320 studenter och 45 anställda, är vi en av Sveriges tre Riksanläggningar. Våra affärsområden är sport, utbildning och forskning. I det inkluderas även kurser, clinics och tävlingar. Vi arbetar aktivt med hållbar utveckling för miljön och är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Vi är Swedish Equestrian Center of Sport, Education and Research. Läs mer om oss på www.stromsholm.com

Wången AB är hästnäringens Riksanläggning inom travsport och ett nationellt utbildningscentrum. Wången utbildar proffstränare inom trav samt erbjuder universitets-, folkhögskole- och gymnasieutbildningar, kvalificerad yrkesutbildning samt kurser inom bland annat travsport och islandshäst. Här bedrivs även forskning och utveckling. Wången ligger vackert beläget i Alsen mellan Östersund och Åre och har även värdshus och modern konferensanläggning. Wången har cirka 40 medarbetare och utbildar cirka 150 eftertraktade personer per år. Verksamheten bedrivs i nära samverkan med hästsportens organisationer.