Hundens UtbildningsAkademi HUA AB

Svenska mästerskap i RallyMix® – den belönande hundsporten

Pressmeddelande   •   Aug 09, 2013 18:13 CEST

2009 fick Hundsverige en ny sport – RallyMix® – som enklast skulle kunna beskrivas som en blandning mellan rallylydnad, agility, freestyle och flera andra populära hundsporter. Nu är det dags för svenska mästerskap för den nya hundsporten, i skånska Brösarp den 25 augusti.

De svenska mästerskapen i den nya hundsporten RallyMix® äger rum i skånska Brösarp, söndagen den 25 augusti med första tävlande ekipage på banan cirka kl. 14.30. De två grundarna till RallyMix, Natasja och Malvina Ravenklint, kommer att vara närvarande vid SM och minst en av dem kommer att ha funktionen som domare.

Båda grundarna är erfarna hundinstruktörer och bland annat utbildade rallylydnadsinstruktörer. Redan under utbildningen till rallylydnadsinstruktörer kom de första idéerna till den svenska originalsporten RallyMix®:

– Vi insåg genast att upplägget med instruktionsskyltar var lysande, säger Natasja Ravenklint. All träning borde egentligen utgå ifrån skyltupplägget, var det som slog oss under utbildningen.

Viktigt med inlärning

För både Malvina och Natasja är inlärningspsykologi ett kärt ämne. Samtidigt uppfattar många det som tungt och svårt. När de jobbade med att bygga den nya hundsporten RallyMix® var det därför naturligt att ta med inslag som har med inlärning och dess psykologi att göra.

– Vi såg hur många som började med rallylydnad och inte hade någon annan bakgrund än vardagslydnad för hunden, hade svårt med vissa moment. I de situationerna är det väldigt lätt för många att betrakta hunden som ”dum” eller ”korkad”. Därför ville ha in kunskap om inlärningspsykologi, så att man förstår att hunden bara gör det vi lärt den, säger Malvina Ravenklint.

Natasja och Malvina ville också få hundägare medvetna om att situationer som att sitta, stå eller ligga i vissa positioner inte är något självklart för hunden.

– Det kunde vi åstadkomma genom RallyMix®. Genom det sätt vi valt att plocka ihop momenten i de olika skyltarna kan vi direkt eller indirekt medvetandegöra hundägaren om hur hunden lär sig, berättar Natasja.

RallyMix® kallas även för ”den belönande hundsporten” eftersom grunden bygger på belöning, samarbete och positiv förstärkning. Just betoningen på det positiva i RallyMix® har gjort att många som tidigare inte haft en tanke på att tävla eller ”sportträna” med sin hund, fått upp ögonen för sporten.

Öppen för alla

Den nya hundsporten har snabbt hittat ganska många utövare, även om det ännu är ganska få som vågar ställa upp i tävlingssammanhang. Men RallyMix® är en sport som är öppen för alla, oavsett vilken slags hund man har och oavsett vilken nivå man vill eller kan träna och tävla på. För den som vill ta chansen att tävla i de svenska mästerskapen är anmälningen fortfarande öppen och genomförs på www.rallymix.se. Där man den som vill även läsa mer om hur den nya belönande hundsporten går till och hur man kan börja träna.

För mer information, kontakta:

Natasja Ravenklint eller Malvina Ravenklint, Hundens Utbildningsakademi, info@hundisverige.se, 0414 44 80 50.

Hundens Utbildningsakademi arbetar med kvalificerad, modern hundträning och yrkesutbildning inom hund. Vi menar att det alltid, utan undantag, ska vara roligt att jobba med och träna hund, för såväl hund som människa. Det betyder att vi aldrig använder oss av bestraffning eller obehag i vårt arbete med djur. I våra ögon är kunskapen om hund och andra djur ett dynamiskt område som står under ständig utveckling. Därför styrs vårt arbete med hund alltid av etik och modern kunskap.