NärCon Eventbyrå AB

Svenska mästerskapen i cosplay direktsänds i SVT från NärCon Vinter!

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2016 09:13 CET

Efter succén med förra årets Cosplay-SM och Nordic Cosplay Championship är cosplay tillbaka i rutan med årets upplaga av det svenska mästerskapen i cosplay!

Cosplay i TV

Den 13 Februari visar SVT finalen i Cosplay-SM från Saab Arena i Linköping. Tävlingen kommer att sändas från NärCon Vinter som är Sveriges största klassiska konvent för personer som är intresserade av spel, cosplay och fandom. Det är femte gången tävlingen arrangeras och andra gången den TV-sänds med en beräknad publik på plats på 4 000 åskådare, en publik som växt alla år sen eventet startade.

Sverige var det första landet i världen som marksände en Cosplay-tävling under NärCon Vinter 2015. Tävlingen fick stor spridning och totalt såg ca 500 000 personer tävlingen!

“Vi ser otroligt mycket fram emot att göra Cosplay-SM 2016! Förra året var det första gången vi gjorde en tv-sändning och vi fick lära oss allt från grunden. Nu har vi två produktioner i bagaget, och efter succén vi hade i somras med NCC har vi satt en otroligt hög ribba för oss själva, men givetvis ska vi göra allt för att överträffa den!” säger Sofia Mustaniemi, producent för Cosplay-SM.

NärCon arrangeras två gånger per år

NärCon Vinter är tillsammans med sin systerfestival NärCon Sommar Sveriges största event för ungdomar som älskar cosplay, gaming & anime. Eventen är helt alkohol- och drogfria och mycket fokus läggs på att skapa en inkluderande, öppen, feministisk miljö där alla är och känner sig välkomna. Majoriteten av besökarna är mellan 16-20 år gamla och 67% av besökarna är icke-män. Ca 10% identifierar sig som icke-binär eller transperson.

Daniel Ullenius, projektledare NärCon Vinter: "Det är första året eventet är i Saab Arena hela helgen, och det ska bli superspännande att se hur det går! Det är alltid svårt att göra event i en ny främmande lokal, speciellt när det även är helt nytt för Saab Arena att ha ett evenemang som pågår dygnet runt men förväntningarna från både arrangörer och besökare är på topp och hela Sveriges ögon är på oss, nu ska vi visa alla vad vi går för!"

Vad är cosplay?

Cosplay kommer ursprungligen från “costume play” och går ut på att med hjälp av fantasifulla dräkter efterlikna karaktärer från serier, filmer eller spel. Kostymerna är oftast helt handgjorda och många av entusiasterna har lagt ner hundratals timmar på sin cosplay. Språkrådet hade även med cosplay på Nyordslistan som ett av de ord som tillkommit till det svenska språket 2015.

I finalen tävlar 10 personer om titeln Sveriges bästa cosplayare och bedöms efter hantverksskicklighet samt förmåga att gestalta sin karaktär på scen. De tävlande har antingen kvalat in via andra tävlingar eller via en nomineringskommitté och processen har pågått under hela förra året.

SM i Cosplay direktsänds klockan 20:30 den 13 februari i SVT Play med ett uppsnack samt i SVT 24 klockan 21:00 samma kväll.

Pressfoton:

Ange fotografens namn vid publicering. Namnet hittar ni i anslutning till respektive foto.

Videomaterial:

Om Cosplay-SM

Cosplay-SM arrangeras av NärCon Eventbyrå AB, som har många års erfarenhet av att producera cosplaytävlingar och festivaler. Tävlingen bedöms av tidigare deltagare och experter inom olika områden så som kostymmakeri. Cosplay-SM kvalificerar de tre högst rankade cosplayarna till de Nordiska Mästerskapen i Cosplay (Nordic Cosplay Championship). Mer information finns på cosplaysm.narcon.se

Om NärCon

NärCon är en spel- och cosplayfestival som arrangeras två gånger om året. Sommarevenemanget i juli är det största, med över 8 000 besökare förra året! Bland tidigare gäster hittas världens mest kända cosplayare Alodia Gosiengfiao, och även svenska gäster som Yohio har gästat festivalen. NärCon arrangerades för första gången 2002 i Örebro och flyttade till Linköping 2011. Majoriteten av besökarna är mellan 16-20 år gamla och evenemangen är helt alkohol- och drogfria.

Daniel Ullenius

Samuel Anlér

NärCon Eventbyrå AB är ett företag grundat på ideellt engagemang av ungdomar för ungdomar. Vi driver alkohol- och drogfria festivaler med inriktning mot östasiatisk popkultur och spel. På festivalerna ges ungdomar möjlighet att uttrycka sig själva och finna samhörighet bland likasinnade.