Turistrådet Västsverige

Svenska matframgångar på global kongress om måltidsturism i Göteborg

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2013 10:32 CEST

Den 23 och 24 september är Sverige och Göteborg i fokus för den globala måltidsturismen genom konferensen World Food Travel Summit. Det är första gången som kongressen arrangeras i Sverige. Beslutsfattare och branschfolk inom resor och mat från flera länder kommer att få inspiration och kunskap med hjälp av ett internationellt program, som just spikats. Arrangören World Food Travel Association i nära samarbete med VisitSweden, Västsvenska turistrådet och Göteborg & Co räknar med 500 delegater från hela världen.

- Vi valde Sverige för att det händer mycket spännande där just nu. Strålkastarljuset riktas norrut och i Sverige finns många spännande exempel på nyskapande och genuin matkultur, med fokus på hållbarhet och lokala råvaror, säger Erik Wolf, vd på World Food Travel Association.

De internationella kongressdeltagarna kommer att höra hur festivalen Way Out West i Göteborg av miljöskäl gick över till helt vegetariska menyer och hur temaparken Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby har bytt ut pommes frites och hamburgare mot småländska maträtter som inspirerats av de populära barnböckerna.

En av de mest kända svenska talarna är den internationellt erkände kocken Magnus Nilsson, som driver den spektakulära restaurangen Fäviken Magasinet i jämtländska Järpen. Krogen ligger på en fjällgård mitt i den jämtländska vildmarken och i stort sett alla råvaror hämtas på gården eller i dess omgivningar. Fäviken har rankats som en av världens 50 bästa restauranger flera år i följd.

Även flera internationella exempel står på programmet, bland annat en studie kring hur den danska restaurangen Noma har påverkat Köpenhamns turistintäkter, presenterad av en journalist från TIME Magazine. Vd:n för den kanadensiska organisationen Taste of Nova Scotia berättar om samarbete som framgångsrecept. John Mulholland, chefredaktör för den brittiska tidningen the Observer, är moderator för kongressen.

Under helgen före kongressen kommer deltagarna att kunna besöka olika kulinariska platser i Västsverige. Vid välkomstmiddagen bjuds alla deltagare på aptitretare från hela Sverige under temat ”Try Swedish”.

Västsvenska Turistrådets arbetar för att stimulera företagande och ekonomisk tillväxt inom turismnäringen i Västsverige. Konkret ska Turistrådet bidra till ökad lönsamhet och nya arbetstillfällen i näringen. Den övergripande inriktningen av verksamheten har en stark fokusering på strategisk utveckling och marknadskommunikation. Utifrån den prioriteringen är Turistrådets organisation baserad på tre affärsområden:
• Marknads- och affärsutveckling
• IT-utveckling, omvärldskunskap, kvalitet och support
• Regional utveckling genom lokal och regional samverkan

Kärnverksamheten inom Västsvenska Turistrådet i övrigt rubriceras enklast med affärsutvecklingsområdena; Måltidsturism, Maritim Turism, Natur- och kulturturism och Mötesindustrin samt Utlandsmarknader.