SPR

Svenska minkbönder väl rustade att möta lägre minkpriser

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2014 01:46 CET

7,2 miljoner minkskinn bjöds ut under Kopenhagen Furs februariauktion, som avslutades i helgen – och samtliga skinn fann nya ägare. Priset förväntades sjunka kraftigt till följd av en snabb och stor ökning av den globala minkproduktionen det senaste året. Så skedde också, även om nedgången var något lägre än väntat .

- Vi har, på i stort sett en enda auktion, gått från helt astronomiska priser på mink till ett normaliserat läge. Vi har väntat på detta under nästan två år, men istället har priserna fortsatt från rekordnivå till rekordnivå. Den prisjustering som nu sker är helt nödvändig, och den gynnar och stärker faktiskt de svenska minkböndernas position på världsmarknaden. Den viktigaste signalen som vi fått under den gångna veckan är att vartenda skinn sålts, vilket visar att efterfrågan på päls i världen fortfarande är enorm, säger Johan Dalén, vd för Svensk Mink.

Osäkerheten var annars stor ända fram till auktionsstart. Kopenhagen Fur hade tidigare meddelat att man skulle möta marknaden och det var ett fullsatt hus, med nästan 600 köpare från hela världen, som inväntade det första klubbslaget. Men spänningen släppte när det första partiet såldes på bara ett par sekunder - och i den stilen fortsatte det sedan under auktionens alla sju dagar.

- Det blev, som väntat, betydligt lägre priser. Jämfört med all time high-nivåerna förra året gick priset ner med 30-40 procent, men den noteringen bekymrar ingen. Det viktigaste kriteriet, och det som alla haft fokus på under den gångna veckan, är säljprocenten. Målet var en 100-procentig försäljning – och det lyckades. Vi har nu lyckats etablera en ny stabil marknad i balans - och faktiskt till och med på en högre nivå än vad vi har väntat oss de senaste månaderna, säger Johan Dalén.

Till följd av den enorma efterfrågan på päls, har produktionen av minkskinn på senare år ökat mycket kraftigt - särskilt utomlands. Globalt sett är det 80 miljoner skinn som ska säljas den här säsongen, och det stora utbudet pressar naturligtvis ner priserna en aning. Svensk Mink räknar med en justering av världsproduktionens storlek under den närmaste tiden, och det är inte svenska lantbrukare som drabbas. Efter den senaste tidens uppgångar är svenska minkbönder väl konsoliderade att möta en prisnedgång, och toppkvalitet säljer alltid först, oavsett prisnivå. Ju lägre kvalitet, desto större anledning till oro. Och svenska minkbönder kan vara lugna.

- Svenska och danska skinn har även på denna auktion uppnått mellan 20 och 30 procent högre priser än utländska minkskinn och det visar tydligt att vi i Sverige är mycket konkurrenskraftiga och rustade för att vinna ytterligare globala marknadsandelar. Den väntade anpassningen av produktionsnivån kommer att ske i länder med sämre djurvälfärd och därmed sämre skinn, medan vi i Sverige även fortsatt kommer att ha en stabil och till och med ökad produktion de närmaste åren, säger Dalén.

De totala intäkterna för auktionen uppgick till 3,2 miljarder kronor. Snittpriset för svenska och danska skinn låg runt 440 kr, medan övriga utländska skinn såldes för runt 350 kr.

För mer information, kontakta Johan Dalén, vd för svensk minknäring, telefonnummer 0733-82 97 69 och e-postadress johan.dalen@svenskmink.se.