Svenska Moderådet AB

SVENSKA MODERÅDET PÅ ANTIKMÄSSAN MED VINTAGEMODE OCH UTSTÄLLNING PÅ TEMA “SPELLBOUND”

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2011 17:18 CET

Torsdag 17 februari öppnar Antikmässan. Årets stora temautställning har lånat namnet från Hitchcocks psykologiska thriller ”Spellbound” från 1945 med skådespelarna Gregory Peck och Ingrid Bergman i huvudrollen.

- Precis som i filmen, vars svenska titel är Trollbunden, är vi intresserade av vad som ligger under ytan på ett föremål och hur det kan besjäla våra hem, säger Lotta Ahlvar VD Svenska Moderådet.

I utställningen finns väl utvalda antikviteter som en unik barockstol och ett vackert gustavianskt golvur. Samt några mer udda och dekorativa föremål som till exempel de ortstypiska Östgötadrällstäckena, som värmde folk i sängar och i hästskjutsar på 1800-talet. De färgstarka vävarna har sin lokala
förankring i Kinda.

- Som östgöte och väverska är det extra roligt att lyfta fram denna textilskatt, fortsätter Lotta Ahlvar.

När Christian Dior presenterade “The New look”, efter krigets slut 1947, blev modet feminint i siluetten och otroliga mängder tyg användes för att skapa de vida, långa kjolarna. Midjan var markerad och korsetterad. I mitten av femtiotalet, när rock n`rollen kom, blev kjolen kortare och bars till tröja eller jumperset.

- Ända in på det tidiga sextiotalet favoriserades den timglasformade siluetten, men sen kom Mary Quant, minikjolar och strumpbyxor i ett svängigt London, säger Sara Winter på Moderådet, som också är konferencier för en vintagevisning.

Några riktiga rariteter, som plagg Balenciaga och Balmain kommer finnas med i vintagevisningen, inlånade från Nordiska Museet.

För mer info om utställningen kontakta:
Lotta Ahlvar, VD Svenska Moderådet
+46 709-70 95 86
lotta.ahlvar@moderadet.se

För info om vintagevisningen kontakta:
Sara Winter
+46 730-72 16 41
sara.winter@skobranschradet.se

Antikmässan 17-20 februari
Stockholmsmässan, Älvsjö, www.antikmassan.se
Mässans öppettider:     Torsdag 17/2, kl 12-20
Fredag 18/2, kl 10-18