Bikers Against Rape

Svenska motorcyklister bildar aktionsgrupp mot män som våldtar

Pressmeddelande   •   Apr 18, 2006 17:23 CEST

I slutet av 2005 startades därför en ideell förening, under namnet Bikers Against Rape, som dragit igång en riksomfattande kampanj. Aktionen syftar till att andra "bikers", det vill säga alla de som har motorcykelåkning som gemensamt intresse, ska engagera sig i den här frågan. Och det är många i Sverige. Inte mindre än 250.000 kör motorcykel idag!
Bikers Against Rape kommer att på alla sätt arbeta aktivt för att motverka den ökade trenden av våldtäkter mot kvinnor. Detta görs bland annat genom att försöka förändra attityder hos ungdomar och informera hur vi bikers tycker att män ska uppträda mot kvinnor. Vi kommer också att på alla sätt försöka påverka våra folkvalda att ta till kraftfulla åtgärder för att motverka den nuvarande utvecklingen. Vi kommer i mån av medel att skapa en "trygghetsjour" som ledsagar kvinnor under kvällstid på mörka eller på annat sätt utsatta platser.
Bikers Against Rape-aktionen kommer att synas på landets mc-träffar, inom mc-klubbar, i mc-tidningar, i butiker etc och berätta om aktionen. Vi räknar med ett stort gensvar.
På webbplatsen, www.bikers-against-rape.se, kan man anmäla sig som stödmedlem eller sponsor.
Från våren 2006 kommer vi att arrangera så kallade “charity runs”, dvs motorcykelkörningar i kortege, där det kostar en avgift att deltaga. Insamlade medel går oavkortat till olika kvinnofrämjande verksamheter, exempelvis kvinnojourer som hjälper drabbade kvinnor.

För mer information, kontakta:

Ulf Engborg
Press, media och marknadsföring