Sasser Media Lab AB

Svenska regeringen, ansvariga politiker och militärer anmäls för krigsbrott i Libyen

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2011 20:47 CET

Anmälan skickades till Internationella Åklagarkammaren i Stockholm den 4 november.

Den har diarienummer: AM-185260-11

Bakgrund till anmälan

Fram till mars 2011 var Libyen en suverän stat av FN rankat som ett land med hög levnadsstandard (Human Development Index 53 av 194), högre än länder som t ex Ryssland och Brasilien. Libyen var under den nyligen mördade Muammar Qaddafi också det ledande teknologiska landet i Afrika liksom grundaren av den Afrikanska Unionen.

Så sent som 4 januari 2011 applåderade flera medlemsstater i FN – bland dem Sverige - situationen i Libyen rörande dess mänskliga rättigheter.

Idag är Libyen sönderbombat. Ansvar för detta ligger på den svenska regeringen och de svenska militära styrkorna som aktivt medverkat till att skapa en humanitär och geopolitisk katastrof med upp till hundratusen döda och över en miljon flyktingar.

Sverige har sänt Libyen bakåt i tiden. Situation i dag är att anglo-amerikanska intressen och terrorist-stämplade islamska radikala krafter vunnit ett fäste i Nordafrika och nu har kontroll över bl a libyens oljetillgångar och valuta samt militär hårvara såsom robotar att användas mot flygplan.

Anmälan omfattar ett detaljerat underlag och namnger 268 misstänkta individer inom den svenska statsförvaltning och försvaret.

Läs mer på highcrimes.org

Avsändare för detta pressmeddelande är nättidningen NewsVoice.se. Teknisk plattform tillhandahålls av Sasser Media Lab AB. Bolaget producerar texter, analyser och utför journalistiska uppdrag samt levererar webb/IT-utveckling.