Expedia.se

Svenska resenärer störs mest av mobilen

Pressmeddelande   •   Jan 21, 2016 10:13 CET

Svenskar är känsligare för odiskreta och högljudda mobilvanor än resenärer från andra länder, visar Expedias/Egencias globala undersökning Mobile Study 2016.

Nära 10 000 personer från 19 länder har deltagit i Expedias studie som kartlägger vanor och attityder till mobilanvändning i samband med resor. Och resultatet visar tydligt att svenskarna är minst toleranta mot resenärer som bryter mot mobiletiketten – eller åtminstone det som vi i Sverige anser vara ett ”korrekt” beteende.

7 av 10 svenskar (68 %) anser att det är opassande att lyssna på musik, spela spel eller titta på film på mobilen utan att använda hörlurar, vilket är högst andel bland alla nationaliteter i undersökningen. Resenärer från Australien och Singapore är minst känsliga – färre än hälften (48 %) uppger att de blir störda av resenärer som inte använder hörlurar.

Fler än 7 av 10 svenskar (72 %) tycker dessutom att det är opassande att prata med högtalar-telefon på bland andra människor, vilket innebär att svenskarna återigen utmärker sig som mest lättstörda. Resenärer från Hong Kong har minst problem med andras prat i högtalartelefonen – endast 4 av 10 (42 %) uppger att de blir störda av detta.

Bortsett från japaner (61 %) är svenskar de som blir mest störda av resenärer som fotar eller filmar människor de inte känner på resan. 6 av 10 (57 %) uppger att detta är ett opassande beteende, vilket kan jämföras med engelsmännen där endast 33 procent är av samma åsikt.

Däremot är svenskarna (8 %) bland de nationaliteter som stör sig minst på resenärer som använder dating-appar som Tinder på semestern. Bland indierna tycker så många som en fjärdedel att det är opassande.

Topplista: Störs mest av resenärer som spelar musik, spelar spel eller kollar på film på mobilen utan att använda hörlurar.

1.Sverige 68 %

2.Kina 66 %

3.Brasilien 65 %

Japan 65 %

Taiwan 65 %

4.Hong-Kong 64 %

5.Norge 62 %

6.Thailand 60 %

7.Frankrike 58 %

8.Tyskland 57 %

Sydkorea 57 %

9.Mexiko 55 %

Malaysia 55 %

10.UK 54 %

11.Kanada 53 %

12.USA 52 %

13.Indien 49 %

14.Australien 48 %

Singapore

Topplista: Störs mest av resenärer som pratar i telefon med högtalare på

1.Sverige 72 %

2.Frankrike 69 %

3.Norge 65 %

4.Malaysia 60 %

USA 60 %

5.Kina 59 %

6.Sydkorea 58%

Brasilien 58 %

7.Kanada 57 %

Tyskland 57 %

8.Indien 56 %

9.Singapore 55 %

10.Australien 54 %

Mexiko 54 %

11.UK 53 %

12.Japan 52 %

Thailand 52 %

13.Taiwan 48 %

14.Hong-Kong 42 %

Topplista: Störs mest av resenärer som tar foton/video av människor de inte känner

1.Japan 61 %

2.Sverige 57 %

3.Indien 54 %

Kina 54 %

4.Brasilien 52 %

5.Sydkorea 51 %

6.Tyskland 51 %

7.Mexiko 50 %

8.Hong-Kong 49 %

Taiwan 49 %

9.Norge 47 %

10.Frankrike 46 %

11.Malaysia 45 %

Thailand 45 %

12.Kanada 44 %

13.Singapore 43 %

14.USA 37 %

Australien 37 %

15. UK 33 %

Topplista: Tycker att det är mest opassande att använda datingappar för att träffa lokalbefolkning eller andra resenärer

1.Indien 26 %

2.Brasilien 25 %

3.Mexiko 21 %

4.Thailand 18 %

5.Tyskland 17 %

Japan

6.USA 14 %

Malaysia 14 %

7.Norge 13 %

8.Kanada 12 %

9.Australien 11 %

10.Frankrike 10 %

UK 10 %

11.Singapore 9 %

Taiwan 9 %

12.Sverige 8 %

Hong-Kong 8 %

13.Kina 6 %

14. Sydkorea 5 %

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes, på uppdrag av Expedia, av Northstar som är ett globalt integrerat strategiskt konsultföretag. Undersökningen genomfördes på nätet från den 3 november till den 20 november 2015 i Nordamerika, Europa, Sydamerika och Asien med hjälp av Kantarägda GMI (Global Market Insite) och Lightspeed Researchs sammanslagna panelgrupper. Studien genomfördes bland 9 642 vuxna från 18 år och äldre, som äger minst en mobil enhet, i 19 länder.

Stickprov användes för att säkerställa att undersökningen är representativ för varje lands befolkning när det gäller ålder och kön. Om man antar ett sannolikhetsurval skulle felmarginalen vara +/- 1,10procentenheter, 19 gånger av 20.

Om VIA Egencia

VIA Egencia tar affärsresan till nya höjder genom att erbjuda en uppkopplad och produktiv upplevelse. VIA Egencia sätter resenärerna i fokus genom att kontinuerligt utveckla effektiva och användarvänliga lösningar. Med konsumentinsikter och teknologiinvesteringar från moderbolaget Expedia group kopplar VIA Egencia samman allt som affärsresenärer behöver - utbud, teknologi, service och rapportering - på en och samma plats. VIA Egencia erbjuder tjänster i 65 länder. För mer information, besök www.egencia.se eller Egencias blogg.

© 2016 Expedia och Egencia, LLC. Alla rättigheter förbehållna. Egencia och VIA Egencia samt deras logotyper är antingen registrerade varumärken eller varumärken som tillhör Expedia, Inc. i USA och/eller andra länder. Alla andra varumärken tillhör sina respektive ägare. CST # 2029030-50; CST # 2083922-50.

Expedia.se lanserades 1996 och tillhör Expedia Group, som är världens ledande internetbaserade resebyrå, med miljoner av resenärer över hela världen varje år. Expedia är en av världens ledande internetbaserade resebyrå och erbjuder hundratusentals hotell, från boutiquehotell till stora hotellkedjor, samt tillgång till flygbiljetter med fler än 400 flygbolag och även möjligheten att boka hyrbil och ett brett utbud av aktiviteter.

www.expedia.se erbjuder avancerade sökverktyg, som gör det möjligt att kombinera olika alternativ, söka efter och forma en resa som passar individuella behov. Detta koncept är även tillgängligt genom Expedias prisbelönta mobilapp, som gör det möjligt att boka flyg och hotell direkt från telefonen. Både hemsidan och mobilapplikationen erbjuder många olika verktyg, som gör livet lättare för resenären. Dessa verktyg inkluderar bland annat kartor över städer och flygplatsterminaler, restips, status på flygavgångar och destinationsguider. Genom att använda de tillgängliga tjänsterna för att skapa individuella paketresor, där flyg och hotell bokas tillsammans, sparar man i genomsnitt 1200 kr per bokad resa.

Expedia.se är en del av Expedia Inc. Företaget skapar konsumentvärde för både fritids- och affärsresenärer, samt assisterar reseleverantörer med ökad efterfrågan och direkta bokningar.

Få tillgång till vår databas:

Som en av världens största internetbaserade resebyrå har Expedia tillgång till detaljerade databaser över konsumenters resebeteende. Om du är journalist eller media och vill ha specifik kunskap inom ett område, så tveka inte att ta kontakt.

Registrerade varumärken och logotyper tillhör sina respektive ägare. © 2014 Expedia, Inc. Fullständiga rättigheter. CST: 2029030-50Expedia