RxEye

Svenska RxEye sluter ett multinationellt avtal värt mer än 10 miljoner kronor

Pressmeddelande   •   Jun 03, 2014 10:27 CEST

RxEye sluter avtal med TeleConsult Europe och TeleConsult France som tillsammans är en av Europas största teleradiologiorganisationer. Med teleradiologi avses elektronisk överföring av röntgenbilder mellan olika delar av sjukvården och olika geografiska ställen med syftet att inhämta tolkning och bedömning. TeleConsult Europe och TeleConsult France har valt RxEye som system för all hantering av radiologiinformation. Kontraktet är värt mer än 10 miljoner kronor och gäller för tre år med möjlighet till tre års förlängning.

RxEye är ett svenskt företag som är på frammarsch i Europa och erbjuder ett webbaserat verktyg där vårdgivare enkelt kan utnyttja varandras kapacitet och specifika kompetens för distansgranskning av röntgen- och patologibilder.

Nya avtal med sjukhus i Frankrike och Nederländerna
TeleConsult Europe och TeleConsult France erbjuder sjukhus och kliniker röntgentjänster i ett flertal länder. Organisationerna genomför idag en årsvolym på över 100 000 undersökningar årligen via teleradiologi och de erbjuder också radiologer på plats.

Med detta avtal väntas 28 sjukhus och diagnostiska centers anslutas till RxEye under det närmaste året från organisationerna i Frankrike och Nederländerna. Under det första året beräknas närmare 80 000 undersökningar gå via RxEye. Det motsvarar 25 procent av alla undersökningar som diagnosticeras via teleradiologi i Sverige. TeleConsult France och TeleConsult Europe har i framtiden för avsikt att expandera sin verksamhet med RxEyes system till nya marknader.

- Vi växer snabbt och har inga geografiska begränsningar för vart vårt system kan användas. Inom cirka ett kvartal kommer vi att ha fler sjukhus anslutna i centrala Europa än vi har i de nordiska länderna. Vi är glada över att arbeta med TeleConsult Europe och TeleConsult France. Vi ser stora möjligheter att växa tillsammans. Vår plattform för samarbete är av stort värde för både TeleConsult France och TeleConsult Europe, deras sjukhus och i slutändan patienterna, säger Jan Furuvald, VD RxEye.

Samarbeten i diagnostiska nätverk
RxEyes lösning hanterar avtal och kvalitetskrav samt säker tillgång till patientinformation. Med RxEye kan sjukhus och läkare samarbeta i diagnostiska nätverk men också hantera stora volymer av rapportering för förbättrad patientvård och kortare väntetider för exempelvis cancerpatienter.

Vill du veta mer? Kontakta oss för vidare information:

Jan Furuvald, VD RxEye AB, +46 (0)70-570 52 38, jan.furuvald@rxeye.com

RxEye erbjuder en egenutvecklad webbaserad infrastruktur som möjliggör för offentliga och privata verksamheter inom hälso- och sjukvård att samarbeta inom bilddiagnostik. Med hjälp av RxEyes kommunikationstjänst överbryggas organisationsgränserna för bättre vård, snabbare och mer korrekt diagnostik och tillgång till expertis globalt. Enkelt, flexibelt och tryggt.