Svenska Seglarförbundet

Svenska seglare i topp på världsrankingen

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2003 15:07 CEST

Fredrik Lööf är rankad etta i världen i Starbåt. I Laser samsas Daniel Birgmark och Kalle Suneson om fjärde plats på den nyligen uppdaterade världsrankingslistan från Internationella Seglarförbundet.

Efter sin silvermedalj på VM i Cadiz håller sig Fredrik Lööf kvar som etta i världen i Starbåt. Fredrik Lööf med sin gast, Anders Ekström, är bäst i världen före Iain Percy på andra plats och Peter Bromby på tredje.
- Det är en seger i sig att kunna hålla sig kvar stadigt på förstaplatsen så länge som vi nu har gjort, säger Fredrik. Vi seglar för resultat på enskilda regattor och med siktet inställt på OS 2004, men givetvis känns det otroligt bra att behålla sin ranking som etta i världen. Det är där vi ska vara.

I Laserklassen är den inbördes kampen mellan Sveriges två ess, Daniel Birgmark och Kalle Suneson stenhård. Daniel Birgmark har med sin fjärdeplacering på VM i Cadiz klättrat två steg på rankingen och delar enligt senaste uppdateringen fjärdeplatsen med Kalle Suneson. För Daniel och Kalle återstår en jämn kamp om vem av dem som får representera Sverige i Laser på OS i Aten 2004. Vem det blir avgörs enligt ett poängberäkningssystem baserat på resultat under utvalda större internationella kappseglingar. För närvarande leder Daniel över Kalle. Slutligt avgörande och beslut tas inte förrän våren 2004.

För kompletta världsrankinglistor, se ISAFs, Internationella Seglarförbundets, hemsida: http://www.sailing.org/rankings/

För ytterligare information, kontakta:
Lotta Nordfelt Information & Press
Svenska Seglarförbundet - The Swedish Sailing Federation