Apprope

Svenska skräckspelet SLENDR för iPhone gör succé i USA

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2012 16:44 CEST

Det var igår, några dagar innan Halloween, som det svenska appföretaget Apprope släppte skräckspelet SLENDR. Appen är inspirerad av den moderna internetmyten om Slender Man, och går ut på att man i en öde skog ska fly undan ett skräckinjagande spöke.

Strax efter det att SLENDR släpptes började appen snabbt klättra på spellistorna världen över. På den amerikanska marknaden - den största i världen för iPhoneappar - nådde SLENDR under torsdagen en niondeplats på listan för äventyrsspel. På motsvarande svenska lista intog SLENDR andraplatsen. Allt detta sker i ett AppStore där konkurrensen blivit allt tuffare med +700 000 unika appar.

SLENDR skiljer sig från de flesta andra skräckspel på två punkter:

1) Spelupplägget bygger på att spelaren står upp, håller i iPhonen och rör på sig. Spelarens rörelser i verkligheten blir motsvarande rörelser i spelet. Det här ökar närvaron i spelet och bidrar till skräckupplevelsen, när som helst kan spöket plötsligt stå bakom ens rygg...

2) Spelet har hämtat inspiration från skräckfilmernas found footage-genré (ex The Blair Witch Project och Paranormal Activity) . Spelaren ser allt genom en kamera med brusigt mörkerseende. Den här inramningen och dess effekter bidrar även det till skräcken och spelkänslan.

SLENDR är gratis att testa och finns till iPhone i AppStore:

Hemsidan för SLENDR:

Trailer:

Ladda hem presskit med screenshots och mer information:

Hemsida för Apprope:

Apprope är ett litet svenskt appföretag, grundat 2012 av två vänner. Vår ambition är inte att förändra världen. Bara göra den lite mindre tråkig. Hur då? Genom att skapa roliga, smarta och snygga appar. www.apprope.com