Svenska Turistföreningen, STF

Svenska sommarfjäll lockar allt fler besökare

Pressmeddelande   •   Jul 26, 2004 09:56 CEST

Det dåliga vädret har inte skrämt bort fjällturisterna. Tvärtom så har antalet besökare i fjällen ökat kraftigt hittills i sommar. Svenska Turistföreningen (STF) noterar att Lapplandsfjällen är mest populära. Här har antalet gästnätter på STFs fjällstationer ökat med cirka 10 procent jämfört med tidigare år.

Det har varit hårt tryck på STFs nio fjällstationer hittills i sommar. STF märker en tydlig ökning jämfört med tidigare år. Störst är ökningen på fjällstationerna i Abisko, Kebnekaise och Saltoluokta i Lapplandsfjällen. Det finns ännu ingen officiell statistik, men en uppskattning gjord på respektive anläggning tyder på en ökning med cirka 10 procent i Lapplandsfjällen jämfört med föregående år. På fjällstationerna i Jämtlandsfjällen ligger antalet gästnätter på ungefär samma nivå som ifjol, medan Grövelsjöns Fjällstation i Dalarna också märker av en liten ökning.

- Vi är väldigt glada att så många tar chansen att upptäcka vår vackra fjällvärld. De senaste åren har Lappland haft en vikande gästnattstrend så det här känns lite som en nystart för fjällturismen i regionen, säger Staffan Forssell, fjällchef på STF.

I förra veckan orsakade det långvariga regnet mycket höga vattenflöden i norra Lapplandsfjällen, vilket ställde till problem för fjällvandrare. Vattennivåerna sjönk dock snabbt och nu råder fina förhållanden på vandringslederna. STF tror inte att rapporterna om översvämningar kommer att skrämma bort gäster som planerar att fjällvandra under sensommaren.

- Traditionellt sett är augusti den riktiga högsäsongen i fjällen och fler och fler upptäcker även september som vandringsmånad. Tittar vi på bokningsläget så ser det fortsatt positivt ut , säger Staffan Forssell.

Säsongen på STFs fjällstationer sträcker sig till mitten eller slutet av september. Det samma gäller de cirka 40 fjällstugor som STF driver i väglöst land. Exakta tider finns på STFs hemsida.

Fjällbilder för fri publicering finns i pressrummet på www.svenskaturistforeningen.se.

För ytterligare information, kontakta:
Staffan Forssell, fjällchef STF, telefon 0702-25 72 00, e-post staffan.forssell@stfturist.se
Johan Krüger, informatör STF, telefon 08-463 21 86 eller 0703-43 21 86, e-post: johan.kruger@stfturist.se

Fakta om STF
Svenska Turistföreningen (STF) är en av Sveriges största ideella organisationer med drygt 330 000 medlemmar. Känn ditt land har genom åren varit det genomgående temat när organisationen erbjuder natur- och kulturupplevelser. I verksamheten finns 315 vandrarhem, nio fjällstationer och ett 40-tal stugplatser i väglöst land i svenska fjällen. Internationellt samarbetar STF med vandrarhemsorganisationen International Youth Hostel Federation (IYHF). STF har också en reseverksamhet, ett förlag och ger ut medlemstidningen Turist. Lokalt anordnas aktiviteter i 84 föreningar (kretsar). STF har sitt kansli i Stockholm. Mer information om verksamheten finns på www.svenskaturistforeningen.se.

Svenska Turistföreningen
Johan Krüger, informatör