GetAccept

​Svenska startup succén GetAccept antagna till prestigefyllda Y Combinator

Press Release   •   Dec 03, 2015 22:05 CET

Den skånska sammansättningen med totalt fyra grundare och investerare måste nu packa sina väskor för att flytta över till Silicon Valley redan vid årsskiftet. Detta samtidigt som ett nytt kontor startas under veckan i Stockholm där en ny landschef för Sverige har tillsats. Bolaget lanserar den 4:e december plattformen GetAccept officiellt, men har sedan i somras arbetat väldigt nära ett 50-tal kunder med syfte att färdigställa en skalbar produkt för den internationella marknaden. “GetAccept ska hjälpa business-to-business säljare att göra fler affärer genom att ta kontroll och marknadsföra alla säljdokument från den första presentationen till det digitalt signerade kontraktet.”- säger Samir Smajic, vd på bolaget.

Y Combinator har skapat flera miljardbolag som AirBnB, Dropbox och Stripe. Bara de 13 mest framgångsrika bolagen som har drivits fram hos Y-Combinator är tillsammans värderade till över 50 miljarder dollar, 425 miljarder kronor, enligt en sammanställning från analysföretaget CB Insights. GetAccept blir det fjärde svenska bolaget som blir antagna sedan acceleratorn som grundades 2005. Konceptet är enkelt; efter en hård uttagning med ungefär 8 000 sökande blir endast runt 1% antagna. Y Combinator investerar i bolagen och sedan påbörjas tre tuffa månader där grunden sätts för att bli nästa så kallade Unicorn, ett bolag som värderas över 1 miljard dollar.

Det är inte första gången personerna bakom GetAccept bygger framgångsrika bolag. Två av huvud investerarna, Jonas Blanck och Mathias Thulin, startade 2009 Marketing Automation bolaget ProspectEye som 2013 förvärvades av Apsis. Carl Carell har varit partner till det framgångsrika säljkonsult-bolaget Adsensus och Samir Smajic kommer senast från en roll som produktägare på CRM-bolaget Lundalogik. Tillsammans bildar dem ett starkt team för att kunna exekvera snabbt. Detta anses av många investerare som den viktigaste faktorn för att bli ett framgångsrikt produktbolag.

Alla fyra har under många år arbetat nära försäljning och sett att alldeles för många affärer bara försvinna efter skickad offert. “Potentialen i denna unika produkt är enorm och det ska bli spännande att se följa vilken tillväxt bolaget kan få i USA. Jag har själv upplevt utmaningen många gånger och deras lösning är genial.” - säger Mathias Thulin som nyligen är hemkommen från en resa i USA. Han berättar att marknaden inom digital signering, snarare anses som en marknadsstandard i USA, men att han är förvånad över att ingen har tagit denna nischen tidigare.

Inom försäljning hamnar 6 av 10 offerter i en fas som de har valt att kalla, Valley of Death, vilket betyder att den potentiella affären inte kommer till avslut.

“Vi har sett hur marketing automation de senaste åren har förändrat hela processen kring att producera affärsmöjligheter för business-to-business bolag. Det är nu dags att förändra slutet av säljprocessen, där affären faktiskt avgörs.” - säger Carl Carell, som är säljchef och tidigare arbetat många år inom rådgivning inom affärsmannaskap.

Plattformen hjälper säljaren att skicka ut en snygg offert som sticker ut genom att nyttja ny typ av innehåll så som film för att bli mer personlig. När säljaren sedan skickat ut offertförslaget till kunden går det att i detalj följa vad som händer i processen och om plattformen inte tolkar att affären är på väg att signeras av mottagen kommer den att starta allt från bannersmarknadsföring till mejl- och sms-påminnelser. “Det handlar om att hantera denna kommunikationen på ett effektivt sätt, då köparen i slutet av en affärsprocess många gånger vill känna trygghet i valet av leverantör. Genom att veta vart kunden befinner sig i köpprocessen kan vi hjälpa till att förse köparen med rätt budskap.” - säger Samir Smajic, som förtydligar att just marknadsföringen av offerterna i olika kanaler har varit det mest uppskattade av pilotkunderna.

GetAccept vill förändra arbetssättet för världens säljare. En av de största utmaningarna kommer att vara att se till att kunna rekrytera rätt personal när bolaget har fokus på så kraftig tillväxt. Att vara entreprenör idag handlar mycket om att hitta rätt personer och att våga exekvera snabbt. Detta är något som våra familjer redan har fått uppleva som påbörjat att packa väskorna för att flytta hela familjen till USA i slutet på månaden i jakten på att bli Sveriges nästa Unicorn bolag.

GetAccept ska hjälpa business-to-business säljare att göra fler affärer genom att ta kontroll och marknadsföra alla säljdokument från den första presentation till det digitalt signerade kontraktet.