Scalado

Svenska tillväxtföretaget Scalado gör genombrott i USA

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2010 15:05 CET

Svenska tillväxtföretaget Scalado gör genombrott i USA – sluter sitt största strategiskt viktiga avtal med världens största chiptillverkare, Qualcomm Incorporated

Scalado fortsätter expandera i framförallt Nordamerika och etablerar bättre förutsättningar för fortsatt expansion i samband med avtalet med Qualcomm. Scalados bildbehandlingsteknik finns sedan tidigare i över en halv miljard mobiltelefoner. Avtalet med Qualcomm innebär att Scalados patenterade bildbehandlingsteknik kommer finnas i Qualcomms mobilplattformar över hela världen.

”För oss på Scalado betyder det mycket viktiga partnerskapet med Qualcomm att vi utökar våra befintliga marknader ytterligare tillsammans med ett av de ledande bolagen inom mobilbranschen”, säger Fadi Abbas CMO/CSO och grundare av Scalado.

Qualcomms samarbetspartners kommer nu kunna ta del av nästa generations bildhanteringsteknik från Scalado som exempelvis Zero Shutter Lag och TimeWarp.

Trenden inom mobil bildhantering går mot 8M-12 megapixlar i kameramobiler, vilket kräver en snabb och kraftfull teknik för att ta, hantera och editera högupplösta bilder, snabbt och enkelt.

”Qualcomm fokuserar på att kontinuerligt ge sina kunder tillgång den senaste tekniken inom chip-lösningar och leverera en den bästa lösningen för mobilanvändare”, säger Jason Bremner på Qualcomm CDMA Technologies. ”Vårt samarbete med Scalado gör att vi kan erbjuda en funktionalitet i kameramobiler som tidigare inte varit möjlig att uppnå”.

Qualcomm och Scalado visar upp nästa generations bildhantering på Mobile World Congress i Barcelona (15-18 februari)

Marie Angselius
MS&L PR
Tel: +46 (0)709-405837
E-mail: marie.angselius@mslpr.se

Fadi Abbas
Co-founder, CMO/CSO
Scalado AB
Tel: +46 (0)733 118 222
E-mail: fadi.abbas@scalado.com
www.scalado.com

Om Scalado
Scalado är ett svenskt mjukvaruföretag som utvecklar och licensierar snabba och effektiva teknologier för bildbehandlingslösningar till mobiltelefontillverkare. Produkterna som erbjuds är unika och baserade på patentskyddande algoritmer. Vår målsättning är att förbättra och effektivisera bildhanteringen i bl a kameratelefoner genom innovativa applikationer och teknologier, med en stark vision om att bli den världsledande leverantören av bildhanteringslösningar. Scalados teknik finns i över en halv miljardmobiltelefoner världen över.

Scalado grundades år 2000 med huvudkontor på Ideon Science Park i Lund. Företagets största ägare är Northcap Partners, Industrifonden och TeknoSeed AB och företagets grundare.

För ytterligare information: www.scalado.com