Universal Music Sweden

Svenska tonåringen YOHIO gör succé i Japan

Pressmeddelande   •   Jul 31, 2012 10:29 CEST

Universal Japan satsar stort på 17-årig svensk talang.

YOHIO är en svensk 17-årig gitarrist och sångare som nyligen gjort solodebut i Japan med sitt minialbum REACH the SKY. YOHIO släpps nu i Sverige på Itunes och Spotify den 8/8.

Videon till singeln SKY☆LiMiT kan du se här

Stilen han kör är Visual-kei (visuell stil) och är en etablerad musikscen i Japan sedan 90-talet. Det unika med YOHIO är att han är svensk men skriver och framför sina låtar på japanska.

Hans japanintresse väcktes redan vid 9 års ålder då han via manga och anime fastnade för den japanska kulturen och musiken. YOHIO började direkt att lära sig språket via kvällskurser och genom att titta på japanska tv-serier och blogga på japanska, och har nästan uteslutande lyssnat på japansk musik sedan dess.

Han började spela gitarr när han var 11 år och shreddar numera neoklassiska solon likt Yngwie Malmsteen iklädd klassisk lolitadress sjungandes på japanska. Kan tyckas vara en märklig kombination i väst men i Japan fullt accepterat. Hans snabba gitarrspel är mycket uppmärksammat av gitarrtidningar i Japan och han är helsponsrad av gitarrmärket ESP.

YOHIO är signad av Ninetone Records i Sverige och numera licenserad till Universal Japan som har den 17-åriga talangen som högprioriterad artist, vilket redan resulterat i ett flertal framträdanden i stora nationella japanska TV-shower och massiva marknadsföringskampanjer. Det faktum att han som svensk pratar japanska och framför sina låtar på japanska har gett honom mycket uppmärksamhet i media. Nyheten om YOHIO´s framfart i Japan har också snappats upp av bl.a. CNN och Yahoo news.

Här är en länk till en krönika som beskriver YOHIO-fenomenet på ett bra sätt.

Tyska TV-stationen RTL har också sänt ett reportage om YOHIO (2,5 milj tittare) gjort i hemstaden Sundsvall vilket resulterat i många nya tyska fans och ett planerat släpp där också för hans band SEREMEDY inom kort. (Förutom hans soloprojekt är YOHIO också medlem i Svenska visual-kei bandet SEREMEDY som släpper debutalbum i Japan 25 juli i Japan och 8 augusti i Sverige - Singeln NO ESCAPE gick direkt upp som nr2 på svenska iTuneslistan.)

Seremedy - NO ESCAPE Official video

YOHIO skriver just nu på fullängdsalbumet som släpps i höst.

Seremedy Facebook: http://www.facebook.com/seremedy Seremedy Twitter: http://twitter.com/seremedy/ Seremedy: Official YouTube channel: http://www.youtube.com/user/Seremedy YOHIO Facebook: http://www.facebook.com/YOHIOofficial YOHIO Japanese Blog: http://ameblo.jp/yohio YOHIO Twitter: http://twitter.com/YOHIO_Seremedy/

För mer info, kontakta: Tommy Rehn, tommy@ninetone.com, 0707424862