Svenska Turistföreningen, STF

Svenska Turistföreningen önskar dig varmt välkommen till pressfrukost/smygläsning av en unik publikation.

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2006 13:47 CET

STFs årsböcker har en exklusiv ställning inom svensk facklitteratur. De är nationellt erkända och citeras ofta. Totalt har årsböckerna tryckts i drygt 17 miljoner exemplar. Den första årsboken utkom redan 1886, ”Skärgårdslandet” är därmed nummer 121 i ordningen och har en upplaga på 170 000 exemplar.

Få länder i världen kan stoltsera med så många skärgårdar som Sverige. Detta har Svenska Turistföreningen (STF) tagit fasta på i årsboken 2006. Den unika boken, som heter ”Skärgårdslandet”, är först i sitt slag att ta ett helhetsgrepp kring Sveriges skärgårdar. Här står äventyren och upptäckarglädjen i fokus. En rad kända skribenter, fotografer och illustratörer har levererat 14 personliga betraktelser över kända och okända skärgårdsområden. Varje kapitel är en upptäcktsresa där färdmedlen utgörs av allt från flakmoppe till flytring.

– Boken är en härlig inspirationskälla. Vi vill väcka läsarnas lust till att resa och utforska våra vackra skärgårdar, säger Anders Tapper, som tillsammans med Ninni Wahlsten är redaktör för boken.

Datum: Imorgon, torsdag den 2 november 2006

Tid: 08.45

Plats: Nordens Ljus galleri och matsal - pråm som ligger vid Museikajen bakom Nationalmuseum i Stockholm (mot Skeppsholmen)

Varför: Kom och lyssna till Anders Tapper som ger er en tillbakablick, visar bilder och berättar anekdoter om hur arbetet bakom årets bok har sett ut.

STFs årsböcker har en exklusiv ställning inom svensk facklitteratur. De är nationellt erkända och citeras ofta. Årsboken 2005 ”Älskade fjäll” är till exempel nominerad till Svenska Publishing-Priset 2006, som offentliggörs 9 november.

OSA: snarast till Jenny Engström, jenny.engstrom@stfturist.se, 08-463 21 34

För ytterligare information om boken, vänligen kontakta:
Anders Tapper, redaktör, telefon 08-463 22 11, e-post anders.tapper@stfturist.se.

Fakta om STF
Svenska Turistföreningen (STF) är en av Sveriges största ideella organisationer med cirka 300 000 medlemmar. Känn ditt land har genom åren varit det genomgående temat när organisationen erbjuder natur- och kulturupplevelser. I verksamheten finns 320 vandrarhem, tio fjällstationer och ett 40-tal stugplatser i väglöst land i svenska fjällen. Internationellt samarbetar STF med vandrarhemsorganisationen International Youth Hostel Federation (IYHF). STF har också en reseverksamhet, ett förlag och ger ut medlemstidningen Turist. Lokalt anordnas aktiviteter i 85 föreningar. Mer information finns på www.svenskaturistforeningen.se.