Habbo

Svenska ungdomar vill bli kära!

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2010 18:17 CET

Stockholm, den 23 november 2010Habbo, en av Sveriges största ungdomscommunities, och populära killsajten killfrågor.se har tillsammans genomfört en miniundersökning om kärlek bland svenska ungdomar*. En klar majoritet (60%) av de tillfrågade ungdomarna svarade att de söker någon att bli kär i. En femtedel svarade nej på samma fråga. Många tycker också det är svårt att visa sin kärlek till någon annan. Bara 16 % av ungdomarna i undersökningen har inga svårigheter med att visa andra att de är kära.

* 446 medlemmar på svenska Habbo deltog i undersökningen

killfrågor.se besöker regelbundet den virtuella världen och ungdomscommunityn Habbo för att prata med dess medlemmar. Undersökningar är en av flera aktiviteter som genomförs på communityn när killfrågor.se är på besök.

– Alla behöver prata ibland! På killfrågor.se sedan ett år tillbaka kan killar och alla som känner sig som killar anonymt prata med vuxna pratkompisar (frivilliga volontärer). Genom samarbetet med Habbo kan vi nå fler unga killar på samma sätt. Vi har besökt communityn flera gånger och har redan hunnit diskutera saker som kärlek och vänskap, men också känsligare ämnen som mobbning, berättar Jens Malmström på killfrågor.se.

Undersökningen

446 svarande

1.      Söker du någon att bli kär i?

Ja                                  265                      59.42

Kanske                           86                        19.28

Nej                                95                        21.3

2.       Är det svårt att våga visa att man är kär?

Ganska svårt.              141                      31.61

Inte alls svårt.              73                        16.37

Ja, väldigt svårt.           128                      28.7

Lite svårt.                    104                      23.32

För mer information vänligen kontakta:

Isabella Sobieski

Communityansvarig, Habbo Sverige

E-post:  isabella.sobieski@sulake.com

Nicholas Rundbom

AxiCom

E-post: nicholas.rundbom@axicom.se

Om Habbo
Habbo är en av världens största ungdomscommunities för 12 till 18-åringar. Habbo kan liknas vid en jättestor virtuell fritidsgård med plats för alla och allas intressen. På Habbo skapar användaren sin egen figur (avatar) helt efter eget tycke och smak. Med avataren, ens eget alter ego, glider användaren runt i en virtuell värld och träffar vänner, spelar spel och umgås.

Det finns för närvarande Habbo communities i 31 länder på sex kontinenter. Till dags datum har det skapats fler än 151 miljoner Habbo-avatarer (figurer). Fler än 14 miljoner unika användare globalt besöker Habbo varje månad (enligt Quantcast). Fler än 65% av Habbos användare är mellan 13-16 år och könsfördelningen är cirka 56% pojkar och 44% flickor. Den genomsnittliga användaren spenderar i snitt 43 minuter per besök på Habbo. www.habbo.se