Finnair

Svenska världsstjärnor flyger Finnair till VM i Osaka

Pressmeddelande   •   Aug 07, 2007 13:11 CEST

2007 08 07 Den stjärnspäckade svenska landslagstruppen i friidrott flyger med Finnair till Osaka där världsmästerskapen avgörs mellan den 25 augusti till 2 september i år.
Vid Svenska Resebolaget i Kungälv, som är förbundets officiella resebyrå, säger Johan Forsberg:
– Vi valde att boka truppen med Finnair därför att de erbjuder den rakaste och snabbaste vägen mellan Norden och Osaka. Dessutom med bara ett stopp från Sverige och sedan nonstop från Helsingfors till Japan. För vår kund är det viktigt med få omlastningar med tanke på den utrustning som ska med, typ höjdhoppsstavar.
Gunilla Dahlén, inköpsansvarig för resor vid Friidrottsförbundet, säger:
– För våra aktiva är det oerhört viktigt att flyga den snabbaste och kortaste vägen, därför valde vi Finnair till Osaka.

Dubbla dagliga till Bangkok mellan 3 december 31 mars

2007 08 07 Från och med den 3 december blir Finnair den största reguljära operatören mellan Europa och Bangkok. Under perioden 3 december till 31 mars flyger Finnair dubbla dagliga nonstop mellan Helsingfors och Bangkok. Detta tack vare en ny morgonavgång från Helsingfors. returen sker vid midnatt från Bangkok. I dagsläget erbjuder Finnair över 200 flyg per månad från Helsingfors till Bangkok, Peking, Kanton, Shanghai, Hong Kong, Osaka, Tokyo, Nagoya, Delhi och Mumbai. I juni 2008 öppnar Seoul.

Asien och Europa ökade 30 procent i juli

2007 08 07 Finnairs reguljära trafik ökade med 24,9 procent under juli månad i år jämfört med samma period förra året. Efterfrågan ökade med över 30 procent till både Asien och Europa. Antalet passagerare ökade med 13,3 procent till 589 766 jämfört med förra året. Den positiva tillväxten har delvis skett tack vare Finnairs två nya klimatanpassade långdistansplan av typen Airbus A340-300E, som sattes i trafik i våras. Totalt flög 706 808 personer med Finnair Group, 7,8 procent fler än förra året. Totalt såldes 79,1 procent av alla stolar ombord.