Svenska Freds

Svenska vapenlobbyister avslöjas i ny rapport

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2010 09:23 CEST

I en ny rapport från Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen avslöjas de tio främsta företrädarna i Sverige för ökad vapenexport. Rapporten "Så snurrar vapenkarusellen" är den första i sitt slag och visar att de täta banden mellan politiker, försvarsmakt och vapenindustri, dvs det sk militärindustriella komplexet, kan utgöra ett hot mot demokratiskt fattade beslut.

– Det finns i Sverige en resursstark vapenlobby som manipulerar de gängse beslutsvägarna för att gagna sina egna ekonomiska intressen. Att skattepengar kastas bort på onödiga vapenprojekt är inte bara ett gigantiskt miljardslöseri utan också ett demokratiproblem, säger Anna Ek, ordförande i Svenska Freds.

Rapporten ger ett konkret exempel på spelet om försvarsmiljarderna. I en ingående redovisning skildras hur vapenföretaget BAE Systems Hägglunds, tillsammans med politiker och opinionsbildare, som f.d. statsminister Göran Persson, genomfört en aktiv lobbykampanj för att få det svenska försvaret att köpa stridsfordonet, SEP, nu kallat Alligator.

– Sverige måste införa ett karenssystem som förhindrar en svängdörrspolitik där personer kan vandra mellan politik och näringsliv med en egen agenda. Öppenheten måste också ökas väsentligt och regler måste införas för att garantera att politiker eller tjänstemän inte har personliga bindningar till vapenindustrin, säger Rolf Lindahl, politisk sekreterare på Svenska Freds.

Mer information:
Anna Ek, ordförande, 0709-540513
Rolf Lindahl, politisk sekreterare, 08-55803183

Ladda ned rapporten:

Läs debattartikel i Göteborgs Posten idag

________________________________________________________________________________
Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen bildades 1883, är världens äldsta och Sveriges största fredsförening och en av grundarna, KP Arnoldson, fick Nobels fredspris 1908.
www.svenskafreds.se