Akademikerförbundet SSR

Svenska vinnare av EUs journalistpris för fattigdom och socialt utanförskap. Tidskriften Socionomen får andra och tredje pris

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2010 14:33 CET

Socionomens reportrar Anna Fredriksson och Maria Korpskog får andra pris för reportaget Andra klassens hemlösa bara välkomna i kyrkan publicerat i tidskriften Socionomen nr 2, 2010. Juryns motivering; ”En välskriven artikel med bra bildsättning som tar upp ett europeiskt problem som nu nått Sverige. Artikeln belyser på ett konkret sätt hur EU-medborgares mänskliga rättigheter inte kan krävas ut.”

Maria Korpskog får tredje pris för artikeln Världens sämsta konsument, publicerad i Socionomen nr 4, 2010. Juryns motivering; ”Artikeln belyser på ett på gränsen till galghumoristiskt sätt en noga uttänkt strategi för att överleva fattigdom. Journalisten ger på ett skickligt sätt en personlig röst till den intervjuade.”

Första priset går till Sydsvenskans Hanna Welin.

Tävlingen arrangeras av EU-kommissionen i Sverige.

− Ett stort grattis till reportrarna Anna Fredriksson och Maria Korpskog, och till tidningens chefredaktör Lena Engelmark. Vi är naturligtvis mycket stolta när tidningen Socionomens reportrar blir utsedda till andra och tredje pristagare av EUs journalistpris, säger Akademikerförbundet SSRs förbundsdirektör Lars Holmblad.

De prisbelönta artiklarna skickas med som pdf.

Socionomens chefredaktör Lena Engelmark nås på telefon 0708-17 44 37

Akademikerförbundet SSR organiserar 58 000 beteendevetare, ekonomer, personalvetare, samhällsvetare och socionomer. Förbundet är det fjärde största inom Saco.

Press- och kommunikationschef Stina Andersson, tfn 08-617 44 87, mobil 0706-18 44 87, stina.andersson@akademssr.se