Svenskt Whiskyting

Svenska whiskydestillerier startar Svenskt Whiskyting

Pressmeddelande  •  2012-10-26 12:08 CEST

Sverige är numera ett ledande land i världen inom whisky. Svenska whiskykonsumenter är bland världens mest initierade och vi har flest whiskyklubbar i världen, relativt landets storlek. Nu är även Sverige bland de länder i världen som har flest whiskydestillerier; det finns i dag tio svenska whiskydestillerier där det droppar ur pannorna och fler är på gång. På kort tid har en svensk whiskybransch skapats och nu grundas ett branschorgan: Svenskt Whiskyting.

Detta sker samtidigt som maltwhiskytrenden fortsätter att öka i stora delar av världen. I många länder kan man också se en trend att det startar många små destillerier med nya spännande högkvalitativa innovativa uttryck som utmanar de traditionella varumärkena och whiskyländerna.  Sverige ligger långt framme och många talar om "Det Svenska Whiskyundret" och att branschen går en intressant framtid till mötes.

– Nu när svensk whisky på allvar börjar säljas utanför Sveriges gränser kan en win-win-situation skapas om svenska destillerier samordnar sitt agerande i några väsentliga frågor. Till exempel att framhålla att Sverige ligger i frontlinjen av högkvalitativ innovativ whisky i världen och att svensk whisky har tuffare kvalitetskrav än de flesta andra länder, säger Magnus Dandanell, VD i Mackmyra Svensk Whisky AB, som under förra veckans whiskymässa i Nacka Strand sammankallade övriga svenska whiskydestillerier för ett första stiftande Svenskt Whiskyting.

Exempel på frågor som kommer att behandlas i Svenskt Whiskyting för möjligt gemensamt agerande:

• Lyfta fram Svensk Whisky och dess innovativa höjd och kvalitet i Sverige och i världen
  • Definition av geografiska ursprungsbeteckningar för Svensk Whisky i EU:s whiskydirektiv.
  • Gemensam syn på myndighets- och lagfrågor, t ex gårdsförsäljningsfrågan.
  • Produktsäkerhets- och marknadsföringsfrågor för konsumenternas nytta
  • Tillhandahålla korrekt fakta och statusinformation om svenska whiskydestillerier
  • Övrig praktisk hjälp destillerierna emellan

Sammankallande och kontaktperson i startfasen av Svenskt Whiskyting är Magnus Dandanell. Stiftande whiskydestillerier och kontaktpersoner för respektive destilleri är:

Bergslagens Destilleri AB*, Mats Lihnell, vd, mats@bergslagensdestilleri.se

Gammelstilla Whisky AB, Per Ottnargård, styrelseledamot, per.ottnargard@telia.com

Grythyttan Whisky AB
, Benny Borgh, vd, benny.borgh@grythyttanwhisky.com

Hven Whisky
, Henrik Molin, vd, hm@hven.com

Mackmyra Svensk Whisky AB, Magnus Dandanell, vd, magnus.dandanell@mackmyra.se

Norrtelje Brenneri AB
(Roslagswhisky), Kristina Anerfält-Jansson, info@norrteljebrenneri.se

Smögen Whisky AB, Pär Caldenby, vd, par@smogenwhisky.se

Ådalen Destilleri AB
(Boxwhisky), Thomas Larsson, vd, thomas@boxwhisky.se

Gotland Whisky AB, Lappland Whisky* och Wannborga på Öland AB kunde inte närvara på mötet men kommer bjudas in till nästa Svenskt Whiskyting.

*ej on steam, d.v.s. destilleringen har ännu inte påbörjats

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom