Airbnb

Svenskar är Europas mest konservativa resenärer

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2015 14:03 CEST

Vi svenskar är de européer som är minst benägna att resa till en ny destination, det visar en ny reseundersökning genomförd av YouGov på uppdrag av Airbnb där 7562 européers resvanor kartlagts. Hela 42 % av svenskarna svarar nämligen att de kommer återvända till samma destination 2015, som 2014. Européer som grupp är dock mer äventyrliga och nästan 60 % säger sig planera att besöka en ny semesterdestination under 2015.

Det går alltså inte att påstå att vi svenskar är särskilt äventyrliga, men däremot att vi älskar vår semester.Undersökningen visar nämligen att vi svenskar tar flest antal semestrar jämfört med våra Europeiska grannar. Minst tar holländarna. I Sverige tog nästan 6 av 10 fler än 3 semestrar under 2014, vilket är flest av alla länder i Europa. (Motsvarande andel holländarna var 27 %).

Anledningarna till att vi svenskar återvänder till samma destination uppges vara:

• Att man äger eller känner någon som äger ett boende på semesterdestinationen (33 %)
  • Man har många minnen till semesterdestinationen (29 %)
  • För att man vill besöka någon på semesterdestinationen (23 %)

Om vi svenskar ska testa en ny semesterdestination, uppges nedanstående anledningar vara extra viktiga:

• en attraktiv prissättning i landet (47 %)
  • att det ska vara bra väder (41 %)
  • och att få upptäcka nya landskap (39 %)

Svenskar är dessutom bland de Européer som oftast reser utomlands − hela 8 av 10 svenskar har varit utomlands minst 5 gånger under sitt liv. Så Airbnb vill ge följande utmaning till alla svenskar som i dagarna planerar sin sommarsemester – #trysomewherenew!

För de som antar utmaningen och som söker efter extra inspiration tipsar Airbnb om sex stycken minst sagt unika boenden i Europa − från slott och torn till gårdar och stugor.

• Torn i Kroatien: Före detta väderkvarn som har restaurerats till ett vackert torn utanför Hvar i Kroatien. Plats för sex personer till en kostnad av 1631 kr per natt.
  • Slott i Skottland: Lev som en kung och drottning i detta medeltida slott som rymmer 13 gäster och kostar ungefär 10 042 kr per natt. Perfekt för släktresan!
  • Pittoresk gård i Umbrien, Italien: Kom bort från storstadsstressen i vackra Umbrien. Gården har plats för tre personer och kostar ungefär 528 kr per natt.
  • Takvåning i Budapest: Upplev den romantiska staden Budapest för 854 kr per natt i detta boende för två personer.
  • Bo i en kub i centrala Rotterdam: Futuristiskt boende i centrala Rotterdam till en kostnad av 1247 kr per natt med plats för fyra gäster.
  • Stuga på Island: Naturnära stuga som rymmer upp till sex gäster och kostar 1965 kr per natt.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget YouGov Frankrike. Statistiken baseras på svar från 7562 personer i England, Frankrike, Italien, Spanien, Sverige och Nederländerna mellan perioden 11-16 mars 2015. Studien utfördes online och samtliga svarande är över 18 år.

Om Airbnb

Airbnb är en säker social marknadsplats för privata hem, där man online eller från sin smartphone kan hyra och boka unika boenden över hela världen. Airbnb är det bästa sättet att visa upp sitt hem för miljontals intresserade resenärer, oavsett om bostaden är ett slott för en natt, en segelbåt för en vecka eller en lägenhet för en månad. Airbnb gör uthyrnings- eller bokningsprocessen enkel, effektiv och säker. Med bostäder i mer än 35 000 städer och 192 länder erbjuder Airbnb det största urvalet av unika bostäder i alla prisklasser över hela världen. Airbnb grundades 2008 i San Francisco, Kalifornien.

För mer information om Airbnb besök Airbnb.se eller följ oss på Facebook och Twitter .

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anne Sofie Kirkegaard, ansvarar för Airbnbs marknadsföring och PR i Sverige
press-SE@airbnb.com