Fältbiologerna

Svenskar bland 500 klimatkämpar i Istanbul

Pressmeddelande   •   Jun 24, 2013 07:13 CEST

Idag anländer sex unga svenskar i Istanbul. Tillsammans ska de tillbringa en vecka på Global Power Shift, en sammankomst för 500 unga climate leaders från 135 olika länder.

- Namnet “Power Shift” står för att vi vill se ett skifte. Världen behöver skifta från ett samhälle indränkt i olja till att drivas av förnybar energi, menar Olivia Linander från PUSH Sverige. Dessutom är det dags att se till att makten förflyttas från fossilindustrin till oss i civilsamhället och våra politiska representanter.

På mötet i Istanbul sammanstrålar klimatengagerade från alla delar av världen, för att sedan vända hem med nya gemensamma idéer och kampanjer – och sprida ringar på vattnet i en ny klimatvåg. Detta kan bli en viktig pusselbit i den kommande valrörelsen i Sverige, då många hoppas att klimatet blir en avgörande valfråga.

- Klimathotet är onekligen dagens stora ödesfråga, och något som påverkar oss alla redan idag. Det gäller även oss svenskar, som liksom alla andra är beroende av en omvärld i balans, säger Olivia. I riksdagsvalet 2014 kommer inget parti kunna ställa upp utan en ordentligt ambitiös klimatpolitik, något som saknas i nästan alla riksdagspartier idag.

- Efter Global Power Shift kan vi på allvar börja tala om en global synkad klimatrörelse, berättar Alva Snis Sigtryggsson från Fältbiologerna. Hundratals organisationer kommer att finnas representerade i Istanbul, och vi blir ännu fler i senare skeden av processen.

Det stora mötet i Istanbul kallas av arrangören, 350.org, “Phase 1”. Därefter planeras “Phase 2” – och det är då ringarna ska spridas på vattnet.

- Det är då vi tillsammans, med hjälp av alla som vill vara med, mobiliserar för klimatet, säger Alva. Då börjar arbetet på hemmaplan.

För mer information och uppdateringar i realtid, följ bloggen
www.gpssverige.wordpress.com.

På bloggen finns mer information om GPS och om teamet i Istanbul, som består av Olivia Linander (Tomelilla), Alva Snis Sigtryggsson (Stockholm), Johanna Lakso (Stockholm), Jannie Staffansson (Göteborg), Mattias Harr (Jokkmokk) och Lovisa Lundgren (Stockholm). Tillsammans representerar de ungdomsorganisationerna PUSH Sverige, Saminuorra och Fältbiologerna.

För bilder, se: http://www.faltbiologerna.se/pressmeddelanden/svenskar-bland-500-klimatkampar-i-istanbul

Kontakt i Istanbul:

Alva Snis Sigtryggsson (Fältbiologerna):
alva.snis.sigtryggsson@faltbiologerna.se 076-0535242
Olivia Linander (PUSH): olivia@pushverige.se

Kontakt i Sverige:

Salomon Abresparr, ordförande Fältbiologerna
salomon.abresparr@faltbiologerna.se 070-8142082

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.