Randstad AB

Svenskar föredrar en jämn fördelning mellan män och kvinnor i ledningen

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2013 09:09 CEST

Nästan nio av tio anställda i Sverige (87 %) anser att ledningsgrupper arbetar optimalt när det finns en balans mellan män och kvinnor i gruppen. Det visar en stor internationell undersökning som bemanningsföretaget Randstad har gjort bland anställda i 32 länder.

- Jag är inte förvånad över den statistiken då vi i Sverige har kommit långt när det gäller jämställdhet i arbetslivet jämfört med många andra länder. Den bästa dynamiken tror jag uppnås genom en jämn fördelning mellan män och kvinnor i ledningen, samtidigt som det är viktigt att fördelningen mellan män och kvinnor är baserad på kompetens. Att låta personens kön gå före yrkesfärdiga och personliga färdigheter är inte ett optimalt sätt att skapa dynamik i ledningen, säger Cecilia Mannheimer, District Manager på Randstad Sverige.

Ytterligare information
För information om undersökningen kontakta Alexandra Gelsi, presskonsult Randstad Sweden, på telefon 070-431 74 79 eller via e-post: alexandra.gelsi@randstad.se

För kommentarer om pressreleasen kontakta Cecilia Mannheimer, District Manager Randstad Sweden, på telefon 070-431 74 71 eller via e-post: cecilia.mannheimer@randstad.se

Bakgrund
Randstad Workmonitor lanserades i Holland 2003 och idag inkluderar undersökningen 32 länder i hela världen. Randstad Workmonitor publiceras fyra gånger per år och undersöker både lokala och globala trender på arbetsmarknaden. Den kvantitativa studien har genomförts via ett frågeformulär online och inkluderar personer i åldern 18-65 år som arbetar minst 24 timmar per vecka. Det har gjorts minst 400 intervjuer per land. Undersökningen genomfördes från den 18-31 januari 2013.

Shaping the world of work, så lyder Randstads mission. De hjälper människor att hitta arbete och hjälper verksamheter att hitta rätt medarbetare. Randstad matchar kvalificerade kandidater med enastående karriärmöjligheter och bidrar därmed positivt till många människors vardag. Randstad löser på samma sätt en väsentlig och omfattande uppgift för verksamheterna som därmed kan koncentrera sig på att nå sina egna målsättningar.

Randstad Sverige är en del av den internationella koncernen Randstad Group. Randstad förmedlar varje dag arbeten till fler än 450 000 människor i hela världen. De finns representerade i 45 länder och har 4 100 kontor i Europa, Nord- och Sydamerika och i Asien. I Sverige är de bland de främsta bemanningsföretagen med kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Södertälje, Västerås och Uppsala.