Holiday Autos Nordic

Svenskar hyr bil på semestern även om det är vänstertrafik

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2011 15:40 CET

Sydafrika och Thailand finns bland de resmål som ökar i popularitet bland svenskar – men de ställer ett speciellt krav på de som vill hyra bil. Både Sydafrika och Thailand är mycket intressanta att utforska med bil, men båda har vänstertrafik. En ny undersökning visar dock att vänstertrafiken inte skrämmer svenskarna. Nära sex av tio svenskar oroar sig inte det minsta för att hyra bil trots vänstertrafik.

– Vi ser att allt fler svenskar väljer att hyra bil i Sydafrika. Även hyrbilar i thailand är populära trots vänstertrafiken, säger Anna Madsen, marknadschef på holiday autos.
–Dessa två länder är också duktiga på att anpassa sig till turister och har därför i många fall skyltat lite extra i trafiken

Var tredje svensk känner dock en viss oro för att hyra bil i vänstertrafik. Samtidigt säger de dock att de trots allt kan tänka sig att hyra bil på semestern även om det är vänstertrafik.
– Vår erfarenhet är att man snabbt anpassar sig till trafiken, men för den som är lite orolig kanske det kan vara värt att vila en timme efter en lång flygning, så man är utvilad innan man sätter sig bakom ratten, säger Anna Madsen.
– I början kan det kännas enklare att köra på vältrafikerade vägar eftersom man då kan följa efter framförvarande i trafiken. Om man tycker det känns ovant att växla med vänsterhanden kan man också välja en automatväxlad semesterbil.

Hur förhåller du dig till att hyra bil i länder som har vänstertrafik?
Jag hyr bil och oroar mig inte mer än vanligt – 57 procent
Jag hyr bil men oroar mig mer än vanligt – 34 procent
Jag hyr inte bil på grund av vänstertrafiken – 8 procent
Jag hyr ändå inte bil – 1 procent

Undersökningen genomfördes i december 2010 och 2580 svenskar svarade på frågorna.

Om holiday autos
holiday autos är världens största hyrbilsförmedlare med hyrbilar på fler än 5000 destinationer runt om i världen. I Norden finns holiday autos i Sverige, Norge, Danmark och Finland. holiday autos är ett helägt dotterbolag till holiday autos international som ägs av Sabre Holdings, ett av världens största reseföretag. www.holidayautos.se