Volontärresor AB

Svenskar på bal, för att rädda Asiatiska Elefanter, hemma hos Prins Charles.

Pressmeddelande   •   Jul 11, 2013 17:05 CEST

Filantroperna och djurrättsaktivisterna Ragnhild & Lars Jacobsson var närvarande på den stora maskeradbalen i London, hemma hos The Prince of Wales och The Dushess of Cornwall, till förmån för den utrotningshotade Asiatiska Elefanten. "Tanken är att vi skall göra en liknande gala i Sverige till förmån för den utrotningshotade Noshörningen som jags för sina horn" , säger paret Jacobsson. Vi får hoppas att vi kan få "glada människor som kungligheterna i London" till Sverige!

Paret Jacobsson som bland annat äger Volontärresebyrån, Volontärresor AB (ett bolag utan vinstintresse) har för avsikt att under de närmaste åren planera för att genomföra en liknande gala för att skapa opinion runt den utrotningshotade Noshörningen. Att det blev just Noshörningen var att vi dels är djupt engagerade i bl.a. ett Noshörningsprojekt i Zimbabwe och det är ett djur som får agera ambassadör för andra djur i liknande situationer, säger paret. Förhoppningen är naturligtvis att få alla typer av människor att engagera sig i alla åldrar!

Fakta om volontärresor

Att resa ut som volontär har under de senaste åren blivit alltmer populärt som resform. Idag kan man jobba som volontär i ett 25-tal länder i Afrika, Asien och Latinamerika. Populära länder är Ghana, Tanzania, Uganda, Thailand och Indien med volontärprojekt i skolor och barnhem. Även djurprojekt i Sydafrika och Latinamerika lockar många volontärer.

Restiden varierar mellan två veckor och sex månader. Vanligaste restiden är två månader. De flesta volontärer är mellan 18 och 25 år, men alltfler äldre väljer också denna resform idag. Volontären tas emot av en lokal kontaktorganisation men står för alla sina egna kostnader i landet, dvs mat och husrum, resor, försäkringar mm Kostnad för flygresan tillkommer.

Vill du veta mer? Besök www.volontarresor.se