Ving Sverige AB

Svenskar surfar mer och mer på semestern

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2017 09:57 CEST

Numera ersätter svenskarna i allt högre grad datorn med smarta telefoner och läsplattor när de bokar sin semesterresa. I sommar har mer än 80 procent av Vings resor bokats på Ving.se och i 40 procent av tillfällena bokar kunderna via mobilen eller via läsplattan. Det är en ökning med 40 procent i jämförelse förra året.

- Mobiler och läsplattor används främst för inspiration men när det ska bokas och betalas så sker det främst i datorn Våra siffror visar också att Apples produkter är de som används mest. 75 procent av bokningarna kommer den här sommaren från en iPhone eller iPad, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Den personliga kontakten hos en kunnig reserådgivare lever fortfarande kvar.

- Många kunder vill ha goda råd och svar på olika frågor och kontaktar oss även via telefon, chatt eller mail även om de bokar sin resa online. Idag bokar cirka 6 procent sin resa via telefon, säger Magdalena Öhrn.

Även på semestern används telefoner och läsplattor flitigt. När familjen flyttar in på ett av Vings familjehotell Sunwing Family Resorts eller OBC, använder de i genomsnitt 3,4 devices (smartphones, tablets, datorer etc). De använder varje dag 1,2 GB av WiFi-kapaciteten – det motsvarar 40 minuters surftid på YouTube eller 250 tidningsbesök eller 600 bilder.

- 15 procent av våra hotellgäster åker på semester utan barn. På våra 13 vuxenhotell Sunprime Resorts har ett sällskap om två personer i snitt 2,2 devices med sig. Man använder 450 MB av WiFi-kapaciteten vilket motsvarar 15 minuter på YouTube eller 90 tidningsbesök eller 225 bilder, fortsätter Magdalena Öhrn.

Topp 5: Det här gör Vings gäster på nätet på semestern (källa Vings webstatistik)

1. YouTube (36 procent)
2. Netflix (14 procent)
3. Apple/iCloud (11 procent)
4. Olika webbplatser (8 procent)
5. Facebook (7 procent)

För bilder, besök gärna Vings bildbank: http://www.ving.se/bildarkiv

För ytterligare information, kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, telefon 0709-513075, magdalena.ohrn@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.