Expedia.se

Svenskar törstar mest efter semester – är beredda att offra skräpmat, alkohol och sex för en extra dags ledighet

Pressmeddelande   •   Maj 16, 2016 10:55 CEST

Varannan svensk anser sig förtjänt av mer semester än vad de får, och många är beredda att byta jobb, gå ner i lön och ändra livsstil för extra ledighet. Bland annat kan tre av tio (29,3%) tänka sig att avstå sex i en vecka i utbyte mot en extra semesterdag. Det visar en ny undersökning gjord på uppdrag av nätresebyrån Expedia.

Skandinavers semesterlängtan går inte att ta miste på i undersökningen som genomförts bland 3085 personer i åldrarna 18-70 år i Sverige, Norge och Danmark, på uppdrag av nätresebyrån Expedia. De svenska respondenterna, som utgörs av drygt tusen personer, utmärker sig framför allt genom att de anser sig vara värda mer ledighet än de redan får. Nära hälften av svenskarna (48 %) anser sig förtjänta av fler semesterdagar, jämfört med 33 procent av danskarna och 16 procent av norrmännen.

– Vi kan konstatera att svenskar har en annorlunda och betydligt kaxigare inställning till semester än danskar och norrmän. Fler är beredda att göra uppoffringar för extra semesterdagar och fler tycker att de är värda det. Det är förvånande, inte minst med tanke på att arbets- och väderförhållandena i de skandinaviska länderna påminner väldigt mycket om varandra, säger Susanne Svensson, talesperson för Expedia.

Dessutom säger var femte svensk (20 %) att de skulle gå med på en lönesänkning i utbyte mot fler semesterdagar, något endast fem procent av norrmännen och 14 procent av danskarna kan tänka sig. Drygt fyra av tio (42 %) skulle även kunna tänka sig att byta jobb om det innebar fler semesterdagar, vilket kan jämföras med 29 procent av danskarna och 14 procent av norrmännen.

Många skandinaver är också beredda att lägga om sin livsstil för att få extra ledighet. På frågan vad man kan tänka sig att avstå i en vecka i utbyte mot en extra semesterdag väljer svenskarna i första hand skräpmat, följt av alkohol och sötsaker. Många säger sig också vara redo att offra sex. Här märks dock tydliga skillnader mellan könen – 39 procent bland männen jämfört med 19 procent bland kvinnorna.

Trots en stark semesterlängtan har svenskar svårt att njuta fullt ut under själva ledigheten, visar undersökningen. För tre av tio svenskar (30%) tar det upp till två dagar in på semestern innan de börjar slappna av och så många som åtta av tio (83%) kan inte låta bli att kolla jobbmailen minst en gång per dag under sin semester.

Att återvända från semestern glad och utvilad är inte heller någon självklarhet. Mer än var fjärde svensk (27 %) vittnar om att de blir ”semesterdeprimerade” när de kommer tillbaks till jobbet och majoriteten menar att det beror på att semestern varit för kort.

TOPPLISTA: Saker svenskar är villiga att avstå under en vecka för en extra semesterdag:

1.Skräpmat 64%

2.Alkohol 60%

3.Sötsaker/desserter 52%

4.Sociala medier 43%

5.Favoritkläder 37%

6.TV 36%

7.Kaffe 32%

8.Sex 29%

9.Favoritmat 28%

10.Mobiltelefonen 22%

11.Kontakt med bästa vännen 20%

12.Internet 19%

13.Duscha 12%

Fakta undersökning:

Undersökningen har genomförts av Cint/SnabbaSvar, under perioden 14 januari – 20 januari på uppdrag av Expedia, och omfattar 3085 personer från Sverige (1036 st), Danmark (1026 st) och Norge (1023 st) mellan 18 och 70 år.

Expedia.se lanserades 1996 och tillhör Expedia Group, som är världens ledande internetbaserade resebyrå, med miljoner av resenärer över hela världen varje år. Expedia är en av världens ledande internetbaserade resebyrå och erbjuder hundratusentals hotell, från boutiquehotell till stora hotellkedjor, samt tillgång till flygbiljetter med fler än 400 flygbolag och även möjligheten att boka hyrbil och ett brett utbud av aktiviteter.

www.expedia.se erbjuder avancerade sökverktyg, som gör det möjligt att kombinera olika alternativ, söka efter och forma en resa som passar individuella behov. Detta koncept är även tillgängligt genom Expedias prisbelönta mobilapp, som gör det möjligt att boka flyg och hotell direkt från telefonen. Både hemsidan och mobilapplikationen erbjuder många olika verktyg, som gör livet lättare för resenären. Dessa verktyg inkluderar bland annat kartor över städer och flygplatsterminaler, restips, status på flygavgångar och destinationsguider. Genom att använda de tillgängliga tjänsterna för att skapa individuella paketresor, där flyg och hotell bokas tillsammans, sparar man i genomsnitt 1200 kr per bokad resa.

Expedia.se är en del av Expedia Inc. Företaget skapar konsumentvärde för både fritids- och affärsresenärer, samt assisterar reseleverantörer med ökad efterfrågan och direkta bokningar.

Få tillgång till vår databas:

Som en av världens största internetbaserade resebyrå har Expedia tillgång till detaljerade databaser över konsumenters resebeteende. Om du är journalist eller media och vill ha specifik kunskap inom ett område, så tveka inte att ta kontakt.

Registrerade varumärken och logotyper tillhör sina respektive ägare. © 2014 Expedia, Inc. Fullständiga rättigheter. CST: 2029030-50Expedia