Ciba Vision

Svenskar undersöker synen för sällan - "Oroväckande lågt engagemang kring synhälsa"

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2010 07:56 CEST

Svenskar undersöker synen för sällan

-    ”Oroväckande lågt engagemang kring synhälsa”

Nästan två av tre svenskar tror att synen bör undersökas minst vartannat år för att upptäcka förändringar i ögat. Och trots att ögat förändras hela tiden låter var tredje svensk det gå mer än fem år mellan varje synundersökning – om de ens går till optikern alls. Det visar en undersökning bland 1000 svenskar som CIBA VISION genomfört. Med hjälp av det globala initiativet World Sight Day ska nu engagemanget och kunskapen kring synhälsa stärkas.

60 procent av svenskarna låter det gå mer än tre år mellan varje synkontroll, trots att man svarat att man borde gå minst vartannat år. Det är framför allt män mellan 30- 49 år och unga kvinnor (upp till 29 år) som skippar optikern.

-      Att man inte bryr sig mer om ögonhälsa i Sverige är oroväckande. Sedan tidigare vet vi att många med synfel till exempel kör bil utan att använda synhjälpmedel, vilket även kan vara farligt för andra. Med World Sight Day ska ögonhälsan högre upp på agendan. Det bör egentligen inte gå mer än två år mellan varje synundersökning, för på den tiden hinner synen förändras mycket, säger Anita Robertson, expert inom ögonhälsa på CIBA VISION.

Den 14:e oktober är det dags för World Sight Day (WSD), ett initiativ som syftar till att sätta större fokus på ögonhälsa och syn. Bakom dagen står bland andra World Health Organization (WHO), CIBA VISION och International Agency for the Prevention of Blindness (IAPB).

Fler resultat ur undersökningen:

-      Norrlänningarna besöker optikern minst av alla svenskar. 37 procent gör sällan eller aldrig* en synundersökning.

-      I södra Sverige kontrollerar man synen oftast. Varannan sydsvensk (44 procent, för Malmö 45 procent) besöker optikern regelbundet (vartannat år). Motsvarande siffror i övriga landet är:

• Småland, Gotland och Öland (42 procent)
  • Stockholm (41 procent), Norra Mellansverige (41 procent)
  • Göteborg (40 procent)
  • Norra Sverige (38 procent).
  • Västsverige (31 procent)
  • Östra Mellansverige (30 procent)

-      Mer än var tredje man (35 procent) går sällan eller aldrig* till optikern. Vanligast är det bland 30-49 åringar, där var femte man struntar i optikern helt. När männen fyller 50 börjar dock två av fem att göra synundersökningar regelbundet (oftare än vartannat år).

-      Motsvarande siffror bland kvinnorna; var femte går sällan eller aldrig*. 41 procent ser dock till att kontrollera synen inom två år. De mest frekventa synundersökningarna görs på kvinnor mellan 50-64 år (48 procent).

*Sällan innebär här ”Mer sällan än var femte år”

För mer information;

• Om synproblem och optikfrågor, kontakta:

Anita Robertson, CIBA Vision Nordic AB

Email : anita.robertson@cibavision.com

• För mer information om undersökningen, kontakta

Erika Petersson, Spotlight PR

Mobil: +46 76- 545 40 00

Email: erika@spotlightpr.se

Om undersökningen:

Telefonintervjuer med 1000 svenskar har genomförts av undersökningsföretaget SIFO i samarbete med CIBA Vision under oktober 2010.

Om World Sight Day:

Satsningen är en del i Vision 2020 “The Right to Sight Initiative” som syftar till att ge människor bättre förutsättningar för att hålla en god ögonhälsa. Läs mer på http://www.vision2020.org/main.cfm.

Om CIBA VISION

Med vår vision “Shared passion for healthy vision and better life, är CIBA VISION en global ledare när det gäller forskning, utveckling och tillverkning av kontaktlinser och linsskötselprodukter. Vi fokuserar på innovation, kvalitet och starka relationer till optiker och ögonläkare, och CIBA VISION delar deras intresse för en hälsosam syn och önskan om att förbättra kundernas livskvalitet, oavsett var de bor. Vi har huvudkvarter i Atlanta i USA och erbjuder lösningar som passar människors livsstil, prioriteringar och behov i mer än 70 länder världen över.